دو شنبه 2 ارديبهشت ماه 1398  -  Monday, April 22, 2019
eco 1pegah
دیگه چه خبر
1
دو شنبه 26 فروردين ماه 1398 ساعت 11:56

دشمنان حافظه را بشناسید

غذا و تغذیه> یک متخصص تغذیه گفت: نمک، شکر و چربی‌های اشباع، دشمن حافظه هستند و موجب کم شدن قدرت آن می‌شوند.

سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگویی، درباره خوراکی‌هایی که موجب کم شدن حافظه می‌شود، اظهار کرد: نمک، شکر و چربی‌های اشباع ۳ دشمن حافظه هستند که اگر از برنامه غذایی ما حذف شوند به بهبود و تقویت حافظه کمکی خواهند کرد.

وی افزود: مصرف فست فودها، مواد غذایی سرخ شده، نوشابه، قند، شکر، مربا، پولکی و آب نبات در مقادیر زیاد باعث کم شدن حافظه می‌شود.

نقش اسیدفولیک در تقویت حافظه

صفوی گفت: تغذیه نقش اساسی در عملکرد مغز دارد؛ بنابراین اگر در برنامه غذایی‌تان مواد موثر در کارایی بهتر مغز گنجانده شود، فرد حافظه‌ای بهتر خواهد داشت؛ یکی از این مواد اسید فولیک است، تحقیقات ثابت کرده است کاهش اسید فولیک، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ در خون باعث ایجاد مشکل در بدن شده و سطح ادراک فرد را پایین می‌آورد؛ همچنین در سالمندان با اشکال در یادگیری، تمرکز و حواس به وجود می‌آید.

این متخصص تغذیه بیان کرد: ویتامین B۱۲ ویتامینی است که برای نگهداری سلول‌های عصبی ضروری است و رفتار و حافظه را با ویتامین‌های گروه B می‌توان بهبود بخشید، بنابراین کمبود ویتامین B در غذا سطح ادراک را پایین می‌آورد.
 با ویتامین E  از پیشرفت آلزایمر پیشگیری کنید
وی اظهار کرد: ویتامین E مغز را از آسیب‌های مربوطه حفظ کرده،  از پیشرفت آلزایمر پیشگیری می‌کند و در تقویت حافظه بسیار موثر است.

صفوی بیان کرد: کولین ماده دیگری است که به طور طبیعی در غذا‌های چرب وجود داشته و باعث تقویت حافظه می‌شود؛ تحقیقات ثابت کرده است اگر مادر در دوران بارداری در رژیم غذایی خود از کولین استفاده کند قدرت حافظه جنین در حال رشد برای مراحل بعدی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین کولین به صورت مستقیم بر روی پیام‌های عصبی موثر است.

ماهی؛ غذای تقویت مغز

وی اظهار کرد: روغن ماهی یکی دیگر از مواد مفید برای تقویت حافظه است به همین دلیل ماهی را غذای مغز می‌گویند. ماهی برای کاهش التهابات مغزی و محافظت از مغز بسیار مفید است؛ DHA و اسید آراشیدونیک ۲ ماده مغذی ماهی هستند که برای تقویت حافظه اثربخش و مفید خواهند بود.

صفوی افزود: به‌طورطبیع مصرف میوه و سبزی تازه، همچنین تخم مرغ که ماده‌ای موثر برای رشد و عملکرد مغز است در تقویت حافظه بسیار مفید خوهد بود؛ همچنین در میان میوه‌ها، توت فرنگی بیشترین اثر را در تقویت حافظه و یادگیری دارد.
این متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود برای تقویت حافظه از این مواد استفاده شود تا بدن نسبت به آن کمبودی نداشته باشد و حافظه کم نشود.


منبع: باشگاه خبرنگاران
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
شیرین عسل1
روغن نازگل
زر فروکتوز
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
ghoncheh
haraz1
نظرسنجی
عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد غذایی را چکونه ارزیابی می کنید؟
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
فودیار
رستوران حاج محسن1
اقتصاد سبز
صنایع غذایی مسرور
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
گروه صنعتی پارس استا
تک ماکارون
آیدین
صنایع غذایی سحر همدان
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
آب معدنی واتا
جوان
صنایع غذایی دلوسه
vioni
ارسال پیامک
صنایع غذایی ب آ
تیتر20
زر ماکارون
گروه صنایع  غذایی نان آوران
گروه صنعتی نان سحر
آرد سازی پوسان
www.addlikebutton.net