چهار شنبه 1 آبان ماه 1398  -  Wednesday, October 23, 2019
eco 1pegah
اخبار برتر
0
یک شنبه 21 خرداد ماه 1391 ساعت 13:46

رشـد 32 درصـدی بـهای تولیـد در ایـران

فود پرس - شاخص کل بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماهه منتهی به فروردین ماه 91 نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین ماه سال 90 معادل 32.4 درصد رشد داشته است.

ایسنا نوشت: در حالی بانک مرکزی ایران تورم بخش تولید در 12 ماه منتهی به ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 90 را معادل 32.4 درصد اعلام کرده که که پیش از این تورم کل بهای کالاها و خدمات طی این مدت 21.8 درصد اعلام شده بود. بر این اساس تورم نقطه به نقطه بخش تولید در ایران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.8 درصد بوده است. این میزان در اسفندماه سال 90 نسبت به ماه مشابه سال قبل 21 درصد بود. بانک مرکزی ایران متوسط افزایش بهای تولیدکننده در ایران طی سال 90 در مقایسه با سال پیش از آن را نیز 34.2 درصد اعلام کرده است.

 جزییات تورم تولید فروردین امسال

  بر اساس این گزارش شاخص بهای تولیدکننده در ایران در فروردین ماه 1391 به عدد 311.9 رسید و نسبت به ماه قبل برابر 1.6 درصد بالا رفت که کمتر از 2.2 درصد افزایش در اسفند ماه داشت. شاخص مزبور نسبت به ماه مشابه سال گذشته به میزان 18.8 درصد افزایش داشته است. در ماه مورد گزارش، بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند پرورش گاو، تولید شیر، مرغ، ماهیگیری (به جز ماهی آب‌های شمال که کاهش یافت)، خشکبار،چاشنی‌ها، روغن خوراکی، کاغذی و مقوایی، ساخت روغن‌ها، روانکارها و فرآورده‌های سنگین نفتی تصفیه شده، ‌مواد شیمیایی حاصل از فرآیندهای شیمیایی مصرف داخلی، متانول صادراتی، بنزین پیرولیز صادراتی، پلاستیک مصنوعی مصرف داخلی، مواد شوینده، نخ تایر، ساخت محصولات پلاستیکی، ساخت انواع ظروف شیشه‌ای، آجر نسوز، ساخت سیمان، آهک و گچ، ساخت فلزات اساسی، ساخت ابزارآلات، قوطی فلزی، بشکه فلزی، الکترود، ساخت ماشین‌آلات با کاربرد عام، ساخت ماشین‌آلات ساختمانی، ساخت وسایل خانگی برقی وگازی، ترانفسورماتور توزیع، کابل مسی، ساخت وسایل نقلیه موتوری، هتل و رستوران، کرایه مینی‌بوس در داخل شهر، حمل ونقل زمینی بار، خدمات داندانپزشکی و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی بیشترین اثر را در افزایش شاخص بهای تولیدکننده نسبت به ماه قبل داشت. ضمنا در این ماه، شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها نظیر محصولات جالیزی، سبزی‌های برگی، پرورش بز و بزغاله، تخم مرغ، اوره و بلیط مسافرت با اتوبوس پایین آمد.

  کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری

 در ماه مورد گزارش، بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند پرورش گاو برابر چهار درصد، تولید شیر 5.9 درصد، مرغ 19 درصد، ماهیگیری 4.3 درصد (بجز ماهی‌ آب‌های شمال که 16.8 درصد کاهش یافت) همراه با پایین آمدن اقلام و گروه‌هایی چون محصولات جالیزی معادل 9.2 درصد، سبزی‌های برگی 22.9 درصد، پرورش بز و بزغاله 5.1 درصد و تخم مرغ 17.7 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه اختصاصی کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری افزایشی به میزان 0.6 درصد نسبت به ماه قبل نشان دهد. شاخص بهای گروه مذکور، برابر 24.2 درصد از عدد شاخص مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.

 ساخت (صنعت)

 در فروردین ماه 1391، شاخص بهای گروه اختصاصی ساخت (صنعت) به میزان 2.3 درصد بالا رفت که بیشتر ناشی از افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی نظیر خشکبار 7.9 درصد، چاشنی‌ها 7.6 درصد، روغن خوراکی 10.9 درصد، ساخت محصولات لبنی 4.1 درصد، نوشابه گازدار 12 درصد، ساخت منسوجات 2.5 درصد، مقوا 5.9 درصد، کاغذ تیشو 20.8 درصد، ساخت سایر کالاهای کاغذی و مقوایی 5.9 درصد، ساخت روغن‌ها، روانکارها و فرآورده‌های سنگین نفتی تصفیه شده 8.6 درصد، مواد شیمیایی حاصل از فرآیندهای شیمیایی مصرف داخلی 9.7 درصد، متانول صادراتی 19.2 درصد، بنزین پیرولیز صادراتی 23.9 درصد، پلاستیک مصنوعی مصرف داخلی 5.1درصد، مواد شوینده 2.5 درصد، نخ تایر 28.3 درصد، ساخت محصولات پلاستیکی 5.8 درصد، انواع ظروف شیشه‌ای 15.7 درصد، آجر نسوز 6.9 درصد، ساخت سیمان، آهک و گچ 2.2 درصد، ساخت فلزات اساسی 1.9 درصد، ساخت ابزارآلات 13.3 درصد، قوطی فلزی 6.6 درصد، بشکه فلزی 17.9 درصد، الکترود 16 درصد، ساخت ماشین‌آلات با کاربرد عام 5.5 درصد، ساخت ماشین آلات ساختمانی 10.2 درصد، ساخت وسایل خانگی برقی وگازی به ترتیب 5.1 درصد و 6.5 درصد، ترانسفورماتور توزیع 7.5 درصد، کابل مسی پنج درصد و ساخت وسایل نقلیه موتوری سه درصد بود. همچنین در این گروه بهای اقلامی مانند اوره برابر 5.3 درصد پایین آمد. شاخص بهای گروه مزبور، در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به میزان 19.2 درصد افزایش یافت.

 خدمات

 در ماه مورد بررسی، بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی چون هتل و رستوران معادل 3.2 درصد، کرایه مینی بوس در داخل شهر 1.9 درصد، حمل و نقل زمینی بار 1.7 درصد، خدمات دندانپزشکی 2.4 درصد و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، ‌اجتماعی و شخصی 4.5 درصد سبب شد تا شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات برابر 0.7 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان دهد.در این گروه بهای اقلامی نظیر بلیط مسافرت با اتوبوس به میزان 11.9 درصد کاهش یافت. شاخص بهای این گروه، معادل 13.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت.

لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
ghoncheh
haraz1
شیرین عسل1
nazgol
زرفروکتوز1
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
پگاه
نظرسنجی
عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد غذایی را چکونه ارزیابی می کنید؟
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
آیدین
گروه صنعتی پارس استا
صنایع غذایی دلوسه
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
آرد سازی پوسان
آب معدنی واتا
vioni
ارسال پیامک
زر ماکارون
رستوران حاج محسن1
تیتر20
تک ماکارون
گروه صنایع  غذایی نان آوران
صنایع غذایی ب آ
گروه صنعتی نان سحر
صنایع غذایی مسرور
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
صنایع غذایی سحر همدان