جمعه 9 خرداد ماه 1399  -  Friday, May 29, 2020
pegaheco 1
اخبار
0
دو شنبه 16 مرداد ماه 1391 ساعت 8:27

دلايل افزايش قيمت تمام شده توليد كالا در ايران

برخي كارشناسان معتقدند قيمت تمام شده بعضي كالاها در كشور ما به سه برابر متوسط جهاني نيز رسيده است. اما سوال اساسي اين است كه چه عواملي باعث مي‌شود قيمت تمام شده كالاها تا اين حد افزايش يابد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اتفاقات اخير در بازار مرغ مشخص شد كه اگرچه نهاده‌هاي دامي بخش قابل توجهي از قيمت تمام شده مرغ را تشكيل مي‌دهند، اما عوامل ديگري هم بر افزايش اين قيمت موثرند.

در حال حاضر اين سوال اساسي مطرح است كه چرا واردات گوشت و مرغ با تمام موانع پيش روي واردات، مانند سختي تهيه ارز، مشكلات نقل و انتقال وجه، محدوديت‌ها، مشكلات حمل و نقل كالا و امثال آن باز هم مقرون به صرفه‌تر از توليد آن در داخل است؟

در كاهش قيمت تمام شده عوامل موثري دخيل‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به كاهش سيكل توليد و افزايش حجم توليد كالا و خدمات اشاره كرد. كاهش زمان توقف، تعمير و خواب ماشين‌آلات و تجهيزات، بومي‌سازي و توليد داخلي با جايگزيني مواد اوليه، كاهش ضايعات و دورريزها، بهبود سيستم و فرايند توليد و كاهش مصرف انرژي نيز از جمله فاكتورهايي است كه به كاهش قيمت تمام شده مي‌انجامد. افزايش توليد و در نتيجه سرشكن شدن هزينه‌هاي سرانه سربار مي‌توانند به شدت قيمت تمام شده كالاها را كاهش دهند.

ايران يكي از كشورهاي مهم در مسير ترانزيت دنياست، ولي متاسفانه از ظرفيت‌هاي ترانزيتي آن به خوبي استفاده نشده و بيشتر مواقع بارهاي ترانزيتي از كريدورهاي رقيب عبور مي‌كنند. به نظر مي‌رسد تحليل مسيرهاي ترانزيتي در ايران و مقايسه آن با كشورهاي همجوار مانند تركمنستان، ازبكستان و قزاقستان مي‌تواند به بهبود شرايط ترانزيت و در نهايت كاهش هزينه حمل ونقل بينجامد.

هم اكنون دستگاه‌هاي مختلفي در كشور به صورت مستقيم يا غير مستقيم در پروسه قيمت تمام شده كالا و خدمات دخيلند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور، اتاق‌هاي بازرگاني، وزارت جهاد كشاورزي و حتي وزارت خارجه اشاره كرد. اين درحالي است كه سهم هر كدام از اين دستگاه ها در اين موضوع متفاوت است.

عادلانه نبودن توزيع زيرساخت‌ها و نهاده‌هاي توليدي دولتي، عدم تمايل بنگاه‌ها به بهره گيري از خدمات شركت‌هاي مشاور، نامساعد بودن فضاي كسب و كار شركت‌هاي مشاور، توجه ناكافي مديران دستگاه‌ها به ارتقاي بهره‌وري و كوچك بودن بنگاه‌ها از جمله مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت تمام شده كالا در ايران ذكر شده است.

از سوي ديگر وجود ظرفيت‌هاي فراوان خالي در صنايع همگن، عدم سيستم حسابداري صنعتي و محاسبه دقيق و به هنگام قيمت تمام شده و عدم توجه به تكنيك‌هاي جديد توليد از ديگر علل افزايش قيمت تمام شده در ايران است.

لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
نظرسنجی
عملکرد کانون انجمنهای صنایع غذایی را در دفاع از صنعت غذا چگونه ارزیابی می کنید؟
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
haraz1
شیرین عسل1
زرفروکتوز1
nazgol
sobhan
goncheh1
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
زر ماکارون
vioni
تیتر20
تک ماکارون
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
گروه صنعتی نان سحر
آرد سازی پوسان
رستوران حاج محسن1
صنایع غذایی دلوسه
صنایع غذایی مسرور
گروه صنایع  غذایی نان آوران
آب معدنی واتا
گروه صنعتی پارس استا
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
صنایع غذایی سحر همدان
آیدین
ارسال پیامک
صنایع غذایی ب آ