وزارت جهاد کشاورزی فضای صادراتی را با کاهش تعرفه‌ها باز کرد

مدیر کل توسعه تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته نسبت به سال 1401 خبر داد و اعلام کرد که با وجود تمام مشکلات و معضلات این رشد صادرات نویدبخش افزایش توانمندی‌های صادراتی ایران است.

دکتر میثم جاهدی ضمن بیان این مطلب و با بیان اینکه مبادلات تجاری محصولات کشاورزی و غذایی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش وزنی ۱۳.۴ درصدی داشته است، اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از حدود ۷ میلیون و ۷۶۵ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸ میلیون و ۸۰۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
جاهدی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص آمار صادرات محصولات کشاورزی و غذایی پرداخت و تصریح کرد: اصل بحث من در رابطه با سیاست‌های تجاری حوزه کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی و غذایی است که نمایانگر دیدگاه مدیریتی حوزه جهاد کشاورزی در امر بازرگانی است و می‌تواند مهم ترین بخش برای فعالان بخش خصوصی در این حوزه باشد.
وی وضعیت صادرات ۳ محصول نخست حوزه کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در سال گذشته از لحاظ وزنی، میزان صادرات هندوانه حدود ۷۷۶ هزار تن، صادرات سیب حدود ۷۵۵ هزار تن و صادرات گوجه فرنگی ۴۷۳ هزار تن بوده است. در خصوص محصول پسته هم با وجود اینکه مشکلاتی در تولید، سیاستگذاری‌ها و مسایل دیگر وجود دارد، صادرات در حجم بسیار کمی داشتیم اما از لحاظ ارزش صادراتی، همچنان پسته رتبه اول را در اختیار دارد.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی خاطرنشان کرد: کشورهای عراق، امارات، روسیه و افغانستان بیشترین بازارهای صادراتی ما بوده و این موضوع نشان دهنده آن است که ایران بیشترین تجارت این محصولات را با کشورهای اطراف دارد.
جاهدی با یادآوری این موضوع که بر اساس قانون انتزاع، وظایف بخش بازرگانی در حوزه محصولات کشاورزی از وزارت بازرگانی سابق و وزارت صمت فعلی منفک شد و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانه ای تولید محور است و طی سال‌های طولانی، در خصوص همراهی و حضور کامل وزارت جاد کشاورزی در حوزه تجارت محصولات محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور، با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم تا در نهایت به نقطه کنونی رسیدیم.
وی با اشاره به وجود مشکلات و چالش‌های متعدد در حوزه تولید در سال گذشته اذعان داشت: با وجود این مشکلات، فعالان ما در حوزه تولید در تمامی بخش‌ها از کشاورزان و باغداران گرفته تا صنایع تکمیلی و تبدیلی، دست به دست هم دادند تا کالاهای اساسی و محصولات زراعی و باغبانی به نحو احسن تولید شود. وزارت جهاد کشاورزی هم به عنوان خادم مردم و خادم تولید کننده در این حوزه تمام تلاش خودش را انجام داده و می دهد و از سال گذشته برخی اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها در دست انجام است.

واقعی سازی آمارهای تولید در دستور کار است
این مقام مسئول که در پنل تخصصی پتانسیل صادراتی و بررسی مشکلات داخلی صنایع غذایی کشور که به همت کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه «ایران اکسپو» سخن می گفت در ادامه افزود: یکی از مهم ترین سیاست‌هایی که معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حوزه تنظیم بازار و سفره مردم در نظر گرفته و در حال اجرای سیاست‌های آن است، واقعی سازی آمارهای تولید است. در واقع منظور از واقعی سازی، نمایان کردن آمار و ارقام واقعی در حوزه تولید و اعلام این موضوع است که به چه میزان، تولید و مصرف داخلی جهت تنظیم بازار داریم و همچنین میزان ذخایر هر محصول مشخص شود. همچنین با واقعی سازی آمارهای تولید، معین شود که از تولیدات صورت گرفته، چه میزان آن امکان صادرات دارد و یا بالعکس چه میزان واردات باید انجام شود.
جاهدی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه واردات محصولات کشاورزی تدابیر بسیاری اندیشیده شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط ناشی از تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز و بسیاری مسایل دیگر، در سال ۱۴۰۲ به نحو مناسبی سعی کردیم که بازار اکثر کالاهای اساسی و ضروری تامین شود. در مورد برخی اقلام هم مانند کالاهای گوشتی با توجه به اینکه مشکلاتی در زیرساخت‌های کشور وجود دارد و در بحث تولید ضعف داشتیم، سعی کردیم که با واردات بازار این محصولات را تنظیم کنیم.
مدیر کل توسعه تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر دیدگاه وزیر جهاد کشاورزی و مدیریت حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید صادرات محور، گفت: به این معنا که ما تولیداتی داشته باشیم که در زمان‌های مختلف مشخصا مخصوص صادرات باشد؛ به عنوان مثال تولید محصولات گلخانه‌ای که در تمام فصول سال امکان تولید آنها وجود دارد و با توجه به قراردادهای میان مدت و بلند مدت با کشورهای مختلف، امکان صادرات آنها وجود دارد، مدنظر قرار دارد.
جاهدی در ادامه اضافه کرد: نکته بسیار مهمی که از دید برخی در مورد عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه صادرات مغفول مانده، این بوده است که بسیاری از کشورها و بازارهای مصرف ما از جمله هند، چین و اتحادیه اروپا ضوابط سختگیرانه قرنطینه‌ای و وارداتی را برای واردات محصولات کشاورزی و باغی از کشورهای مختلف وضع کرده‌اند.

وزارت جهاد کشاورزی فضای صادراتی را با کاهش تعرفه‌ها باز کرد

فضای صادراتی را با کاهش تعرفه‌ها باز کرده ایم

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز، چالش‌های ناشی از آن و مشکلات تامین سرمایه برای تولیدکنندگان در واحدهای مختلف، تصریح کرد: سیاست قطعی وزارت جهاد کشاورزی این است که هم زمان با تولید کالا برای تنظیم بازار داخل، تولید صادرات محور را پیگیری می‌کند و حمایت از تولید کنندگان را با صدور بسیاری از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در دستور کار دارد که البته این موضوعات و تصمیم گیری‌ها با همراهی و مشارکت و کسب نظر بخش خصوصی بوده است.
جاهدی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در وضع عوارض صادراتی به گونه ای عمل می کند که فضای صادراتی با کاهش تعرفه‌ها باز شود. البته هم زمان نیز انتظار داریم که بخش خصوصی و متولیان موضوع در انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، در کنار صادراتی که انجام می‌دهند، تنظیم بازار داخل را هم مد نظر قرار دهند.
مدیر کل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه در بعضی موارد تنظیم بازار داخل از جهت موجودی کالا و قیمت دچار نوسان می‌شود، گفت: در این موارد ما موظف هستیم برای تمام مردم و حفظ منافع تمام مردم، مقداری عوارض صادراتی وضع کنیم و اگر فرآیندهای تولید صادرات محور به صورت کامل اجرا شود، ما با کمترین نوسان در حوزه وضع عوارض و موارد صادراتی مواجه خواهیم بود.

کد خبر 54880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =