رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد ایران و روسیه مکمل یکدیگر نیستند اما با برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات می‌توان در زمینه‌های صنایع سبک و مواد غذایی و صنایع نساجی با روسیه همکاری کنیم.

پس از امضای تفاهم نامه همکاری های تجاری ایران و روسیه توسط وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران که به نمایندگی از هیات‌های تجاری دو کشور به منظور توسعه روابط اقتصادی صورت گرفت، مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به بررسی شرایطی که برای افزایش صادرات با روسیه باید رعایت شود، پرداخت و اظهار کرد: بازار صنایع غذایی، گل، پوشاک، نساجی، فرش ماشینی، فرش دستباف و صنایع خانگی سبک از صنایعی هستند که باید برای صادرات به روسیه برنامه‌ریزی شوند.

وی گفت: روسیه سالانه 30 الی 40 میلیارد دلار واردات دارد که می توان برای گرفتن نیم درصد از این بازار برنامه ریزی کرد و سهم 1.5 میلیارد تومانی صادراتمان را افزایش دهیم.

حریری افزود: نکته‌ای باید به آن توجه شود این است که بازار روسیه را به یک بازار دائمی تبدیل کنیم و فقط در این مدت که روابط روسیه و اتحادیه اروپا تیره شده است، موقتا وارد این بازار نشویم.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تهران گفت: برای محصولات کشاورزی که آب بری بالایی دارد، باید برنامه ریزی کنیم که بهره وری سیستم های آبی را در بخش کشاوری بالا ببریم و در سیاست گذاری‌های این بخش تجدید نظر کنیم تا بتوانیم از این بازار بالقوه ای که به وجود آمده است به نحو احسن استفاده کنیم.

حریری بیان کرد: یکی از موانع تجارت ایران و روسیه این است که اقتصاد هر دو کشور هم شکل است و پایه اصلی آنها نفت، گاز و پتروشیمی است. اقتصادهای هم شکل نمی توانند مکمل خوبی برای هم باشند اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مناسب میزان این روابط اقتصادی را افزایش داد.
کد خبر ff38f9a73d6d45a9b2297b6a5fd2a45a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =