در حالی که تقاضای بازارهای هدف برای مصرف خشکبار افزایش می‌یابد، با وجود رشد تولید میوه و صنایع بسته‌بندی و حمل و نقل، جایگاه صادراتی ایران در بازارهای هدف نیازمند آسیب‌شناسی است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که خشکبار یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی کشور برای توسعه صادرات و ارزآوری است، باید برای توسعه تنوع کالایی و صادرات آن و تقویت واحدهای R&D برنامه‌ریزی کرد.

یونس اسدی افزود: در حالی که بیش از 14 نوع کالای خشکبار در سال‌های گذشته در فهرست اقلام صادراتی ایران قرار داشته است که امروز تنها پسته، کشمش، خرما و انجیر به یادگار مانده است، به‌طوری که در تولید پسته به رتبه دوم، کشمش به رتبه پنجم و خرما به رتبه ششم تنزل پیدا کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی میزان تولید و صادرات خشکبار کشور کاهش پیدا کرده است که میزان تقاضای بازار رو به افزایش است و با توجه به توسعه بسته‌بندی و حمل و نقل، انتظار افزایش آمار صادرات خشکبار مطرح است.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های رسیده، مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران با هدف تقویت روابط بین بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی خشکبار با مراکز پژوهشی و توسعه R&D راه‌اندازی شده است.

اسدی تصریح کرد: ارزش معاملاتی خشکبار 180 میلیارد دلار اعلام شده که فقط دو میلیارد دلار در بخش صادرات و کمتر از نیم میلیارد دلار در بخش تولید ناخالص داخلی به ایران اختصاص یافته است، در حالی که با توجه به حجم بالای تولید میوه در ایران، میزان صادرات خشکبار می‌تواند تا 10 برابر ارقام فعلی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت فراکسیون صنایع غذایی یادآور شد: هرچند فراکسیون صنایع غذایی مجلس با بیش از 150 عضو تشکیل شده، اما نقش تعیین‌کننده‌ای در ارائه طرح‌ها و لوایح پیشنهادی در صحن علنی مجلس ندارد و باید مورد آسیب‌شناسی نمایندگان به‌ویژه کمیسیون کشاورزی قرار گیرد.

اسدی با اشاره به رابطه کمیسیون کشاورزی مجلس با تشکل‌های فعال در حوزه خشکبار تأکید کرد: حجم لوایح و طرح‌های در دستور کار کمیسیون بسیار بالا است، اما مجلس همواره از طرح‌های پیشنهادی که منجر به افزایش نقدینگی در بخش کشاورزی و توسعه صادرات کشور می‌شود، استقبال کرده و از همه تشکل‌ها برای ارائه طرح‌های خود دعوت به همکاری می‌کند.
کد خبر انفعال پرسش برانگیز فراکسیون 150 نفره صنایع غذایی در مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =