منابع هندی از افزایش حدود ۲ برابری تعرفه واردات برنج باسماتی هند توسط دولت ایران خبر دادند و اعلام کردند انتظار می رود فروش این محصول به ایران در سال جاری با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دِ هندو بیزینس لاین، در حالی که ایران، به عنوان بزرگترین مشتری برنج باسماتی هند تعرفه گمرکی واردات این محصول را به حدود 40 درصد افزایش داده است،  احتمالا واردات برنج باسماتی هند در کوتاه مدت شاهد کاهش خواهد بود. ایران در سال گذشته، واردات بیش از یک سوم برنج باسماتی از نظر قیمت و حدود 40 درصد از نظر حجم را به خود اختصاص داده بود.
ام پی جیندال، رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند در این باره گفت: «این موضوع قطعا بر میزان صادرات ما تاثیر خواهد گذاشت. ما انتظار داریم که میزان صادراتمان به ایران امسال 30 تا 40 درصد کاهش یابد.» جیندال افزود، ایران پس از 2 سال واردات گسترده، تعرفه گمرکی سنگینی را بر واردات برنج باسماتی هند اعمال کرده است. پیش از این تعرفه واردات برنج باسماتی به ایران 22 درصد بود.
این اقدام ایران با هدف کاهش واردات برنج در این فصل از سال صورت گرفته است.، زیرا در این فصل برنج تولید داخل وارد بازار ایران می شود. یک منبع صنعتی گفت: «ما انتظار داریم که تعرفه گمرکی باز هم افزایش پیدا کند. این ممکن است یک اقدام موقتی باشد و مجددا تعرفه گمرکی به سطح سپتامبر-اکتبر برگردد.»
برنج کاران در ایالت های پنجاب، هاریانا، اوتار پرادش و مادهیا پرادش با توجه به افزایش 30 درصد قیمت برنج در سال گذشته، امسال برنج باسماتی بیشتری کاشت کرده اند.
ویجی ستیا، مدیر شرکت صادراتی چامان لال ستیا گفت، تاثیر افزایش تعرفه های گمرکی از سوی ایران قابل توجه نخواهد بود، زیرا صادرکنندگان هندی تنها به بازار ایران وابسته نیستند. «بازارهای دیگر ما در حال رشد هستند.»
علاوه بر ایران، کشورهای عربستان و عراق نیز از مشتریان عمده برنج باسماتی هند در سال گذشته بودند. همچنین کشورهایی نظیر آمریکا، افغانستان، غنا، نیجریه و ساحل عاج از مشتریان برنج باسماتی هند می باشند.
جای اوبروی، مدیر شرکت ال تی فودرز گفت، افزایش تعرفه ها توسط ایران مطمئنا بر صادرات تاثیر خواهد گذاشت. وی اشاره ای به میزان تاثیر این مسئله بر صادرات برنج هند نکرد.
کد خبر ایران تعرفه واردات برنج از هند را ۲ برابر کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =