بهمن ماه سال ۹۲ بارش شدید برف سبب شد تا بسیاری از درختان مرکبات در استان های شمالی و به ویژه مازندران دچار سرمازدگی شوند و به این ترتیب عمده محصول این درختان برای سال جاری از بین رفت.

به گزارش خبرنگار تراز اکنون می توان ابعاد این فاجعه را به راحتی مشاهده کرد زیرا هیچ نوع میوه برشاخه های درختان مشاهده نمی شود و به حتم در ماه های پایانی سال به مشکل کمبود مرکبات و به ویژه پرتقال مواجه خواهیم شد.
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره این موضوع به خبرنگار تراز گفت:‌سال گذشته محصولات فراوانی بر روی درختان مرکبات استان های شمالی درآمده بود که بیش از سال های گذشته بود، اما متاسفانه سرما و برش برف سنگین در ماه های پایانی سال ۹۲ سبب شد تا جوانه ها از بین روند.
سیدرضا نورانی اظهار داشت:‌ امسال هیچ نوع مرکباتی به جزنارنگی تولید نمی شود و بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم پرتقال تولیدی در استان های شمالی ۵۰ تا ۱۰ درصد میزان سال گذشته بوده و به عبارت بهتر ۹۰ تا ۹۵ درصد محصول پرتقال این استان ها از بین رفته است.
وی تصریح کرد:‌ پرتقال در سبد خانوارهای ایرانی دارای جایگاه خاصی است، بنابراین برای جبران کمبود آن در ماه های آینده و به ویژه اخر سال از هم اکنون باید برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد:‌ دولت باید برای واردات ان در چارچوب خاصی مجوز صادر کند تا بتوانیم هم بر روی بازار و هم قیمت آن کنترل داشته باشیم.
نورانی توضیح داد:‌ در سال های گذشته شاهد کمبود پرتقال در کشوربودیم که برای جبران مجوز واردات ارائه شد اما به دلیل استقبال شدید و هجوم تجارایرانی،‌فروشندگان کشورهای دیگر قیمت محصول خود را افزایش دادند و این مساله سبب خروج میزان فراوان ارز از کشور شد و در مقابل به دلیل افزایش واردات و اشباع بازار توازن عرضه و تقاضا بر هم خورد و تجار ضرر کردند.
وی خاطر نشان کرد:‌ برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز،‌کنترل قیمت ها، ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا دولت باید از هم اکنون به فکر تامین مرکبات مورد نیاز کشور در نیمه دوم سال به ویژه شب عید باشد.
وی در مورد میزان نیاز کشور به مرکبات به خبرنگار تراز گفت:‌بر اساس آمارها نیاز واقعی کشور به مرکباتی مانند نارنگی،‌پرتقال،‌لیمو ترش و شیرین،‌گریب فروت ۴.۵ میلیون تن است که پرتقال یک میلیون و ۶۰۰هزار تن از این میزان را به خود اختصاص می دهد.
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران پیش بینی کرد: بر اساس برآوردها ‌نیازمند واردات ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تن پرتقال و ۵۰ هزار تن نارنگی هستیم.
وی درباره کشورهایی مبداء‌واردات مرکبات گفت:‌ مرکبات بیشتر از کشورهایی مانند مصر،‌ترکیه،‌چین ،‌اسپانیا وارد می شود و اگر قرار باشد برای سالجاری پرتقال وارد کنیم این محصول را از مصر خریداری می کنیم.
وی ادامه داد:‌واردات مرکبات از اسپانیا به دلیل بعد مسافت گران تر است و اگر خواستار تامین مرکبات در اریبهشت و خرداد ۹۴ هستیم باید این محصول را از افریقای جنوبی و برزیل خریداری کنیم همچنین نارنگی مورد نیاز کشور نیز از پاکستان وارد می شود.
نورانی در مورد ممنوعیت واردات میوه ها به کشور توضیح داد:‌ ممنوعیت ها همچنان ادامه دارد و پابرجاست، هرچند در ماه گذشته مجوز واردات نارگیل،‌انبه و آناناس صادر شد و به نظر می سد برا یجلوگیری از کمبود مرکبات دولت باید تعیین ضوابط خاص مجوز واردات این نوع میوه ها را نیز صادر کند.
وی با اشاره به هجوم آفات به باغ های میوه گفت:‌ متاسفانه آفات به باغ های شهریار وکرج هجوم برده و سبب نابودی محصول گلابی شده اند همچنین آفت جارویی (جادو) سبب خشک شدن تعداد زیادی از درختان لیمو ترش شده که بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریعتر برای این مساله چاره اندیشی کند.
وی تاکید کرد:‌ لیمو ترش در صنایع غذایی استفاده فراوانی داشته و به دلیل خواص فراوان یکی ازمرکبات پر مصرف نزد ایرانیان است، بنابراین باید برای از بین رفتن درختان آن هر چه سریعتر اقدام شود.
نورانی همچنین اظهار داشت:‌ سرمازدگی ماه های ابتدایی امسال نیز به باغ های کرج و محصول زردآلوی شهریار،‌محصول گیلاس تهران(امامزاده داوود) و باغ های ارومیه آسیب های جدی وارد کرد و نتیجه آن در قیمت میوه های نوبرانه مشاهده شد.
وی گفت:‌در تابستان به حتم وضعیت تولید و قیمت میوه بهتر خواهد شد به طوری که اکنون قیمت عمده فروشی سیب درختی گلاب بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰تومان،‌زردآلو ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان،‌گیلاس دشت و درجه یک ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان و انواع آلو نیز ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است.
وی تصریح کرد:‌خوشبختانه امسال از نظر تولید سیب در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم به طوری که تولید این محصول از مرز ۳.۵ میلیون تن خواهد گذشت.
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره میزان صادرات میوه نیز به ترازگفت: میوه های ایران بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می شود، هرچند در ۲ ماهه نخست امسال میزان صادرات منفی بوده که هفته گذشته در این رابطه جلسه ای با مسوولان سازمان توسعه تجارت داشتیم و دلایل کاهش صادرات تحلیل و قرار شد بررسی های لازم برای اتخاذ راهکارهای افزایش صادرات انجام شود.
کد خبر احتمال کمبود و گرانی شدید پرتقال در سال آینده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =