با تزریق بخشی از منابع حاصله از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مسیری برای اصلاح ساختار توزیع مرغ و تخم‌مرغ فراهم است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره نحوه عرضه تخم‌مرغ در بورس کالای ایران گفت: سیستم عرضه و نگاه دولت بر توزیع این محصول در بازار تاکنون سنتی بوده و شرکت‌های صاحب برند برای عرضه این محصول حمایت نشده‌اند.

فرزاد طلاکش افزود: در صورتی که عرضه تخم‌مرغ به بازار از طریق صاحبان برند و به‌صورت مشخص و بسته‌بندی‌شده صورت گیرد، علاوه بر حفظ حقوق مصرف‌کننده، با کاهش واسطه‌ها سود بیشتری نصیب مصرف‌کننده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر تشویق دولت، واحدهای تولیدی به سمت افزایش تولید با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا همراه با افزایش بهره‌وری حرکت کرده اند اما کماکان این محصول بازار سنتی و مشکلات عرضه دارد.

طلاکش ادامه داد: سیستم عمده توزیع تخم‌مرغ کشور هنوز به‌صورت کاملاً ابتدایی بوده و اصطلاحاً "...آقا با وانت" مسئولیت توزیع تخم‌مرغ را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته با وزارت جهادکشاورزی درخواست عدم حمایت از تولید جدید را داشته‌ایم، به‌طوری که دیگر وام یا تسهیلات خاصی برای تولید جدید و اشباع بازار صورت نگیرد.

بنکداران اجازه ورود تخم‌مرغ به بورس کالا را نمی‌دهند

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار با اشاره به هشت مرکز عمده تولید تخم‌مرغ در کشور یادآور شد: با شکل‌گیری سامانه‌های پخش و جمع‌آوری تخم‌مرغ در مراکز تولید می‌توان مدیریت تولید و توزیع تخم‌مرغ را به‌درستی انجام داد که این امر خود زمینه‌ساز ایجاد رقابت توسط بورس می‌شود.

طلاکش با اشاره به شش تا هفت واحد تولیدی بزرگ تخم‌مرغ در کشور تأکید کرد: عمده تخم‌مرغ تولیدی توسط مرغداران کوچک انجام می‌شود، بدین ترتیب عملاً امکان عرضه تخم‌مرغ در بورس کالا تنها توسط شرکت‌های معدود بزرگ امکان‌پذیر بوده و واحدهای کوچک را دربر نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: عمده تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور دارای رسم و نشان مشخصی نیستند و امکان عرضه محصول خود در بورس را ندارند.

طلاکش همچنین گفت: تا زمانی که به سمت برندینگ حرکت نکنیم، عرضه تخم‌مرغ در بورس کالا شکست‌خورده است و بنکداران اجازه ورود تخم‌مرغ به بورس کالا را نمی‌دهند.

اصلاح سیستم توزیع تخم‌مرغ با صرفه‌جویی حاصل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار افزود: برای تغییر مسیر سیستم توزیع تخم‌مرغ در کشور، نیازمند صنایعی هستیم که تخم‌مرغ تولیدی را سورت، بسته‌بندی،شناسنامه‌دار و با نام و نشان مناسب به بازار عرضه کنند که بدین ترتیب، زمینه کاهش و حذف تعداد واسطه‌ها و بیشتر شدن سود تولیدکنندگان فراهم می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که صرفه‌جویی حاصل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مسیری برای اصلاح ساختار توزیع مرغ و تخم‌مرغ فراهم کند، به‌طوری که حسن رکنی، معاونت امور دام نظر ویژه‌ای درباره این طرح دارد.

کد خبر اصلاح سیستم توزیع تخم‌مرغ در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =