در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی، تعرفه واردات سموم پرخطر در سال جاری به 15 درصد و سموم کم‌خطر به چهار درصد افزایش یافت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رییس سازمان حفظ نباتات کشور به مناسبت هفته جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در بیان عملکرد این سازمان گفت: سال 1308 هـ.ش همزمان با هجوم ملخ‌های صحرایی به کشورنقطه عطف  فعالیت این سازمان محسوب می‌شود و در سال 1320 اداره دفع ملخ به اداره دفع آفات تغییر نام داد و پس از طی چندین مرحله تغییر نام، در سال 1364 قانون حفظ نباتات کشور توسط مجلس وقت تصویب شد و سازمان حفظ نباتات کشور با نام جدید شروع به فعالیت کرد.

محمدعلی باغستانی میبدی افزود: به‌جز امنیت غذایی، هیچ وظیفه دیگری بر عهده این سازمان نیست و سه مؤلفه کافی بودن، سالم بودن و در دسترس بودن مواد غذایی مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: 40 درصد محصولات کشاورزی به‌ وسیله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از بین می‌رود؛ این در حالی است که در کشور ما این خسارت حدود 30 تا 35 درصد برآورد شده است.

باغستانی با اعلام اینکه 607 عامل خسارت‌زا در کشور وجود دارد، ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل‌ها و ارائه خدمات بر عهده این سازمان است و مسئله واکنش سریع در برخورد با عوامل خسارت‌زا مدنظر است.

وی تصریح کرد: 247 عامل قرنطینه خارجی وجود دارد که باید با مدیریت اجازه ورود آن به کشور را ندهیم.

آفت مینوز گوجه‌فرنگی رو به گسترش است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: سازمان حفظ نباتات باید 36 استاندارد بین‌المللی برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی را رعایت کند و علاوه بر آن، عضویت در پروتکل مونترال، کنوانسیون بین‌المللی روتردام و عضویت در کنوانسیون بین‌المللی استکهلم از دیگر مراکزی است که رعایت یک سری ضوابط را قانونی کرده است.

باغستانی درباره آفت مینوز گوجه‌فرنگی که در حال حاضر در کشور گسترش یافته است، تأکید کرد: از سال 2010 میلادی این آفت به کشور وارد شد و غیر از گیلان، تمامی استان‌های کشور را درگیر کرده است.

وی اظهار داشت: تاکنون 90 هزار بهره‌بردار در سطح کشت  150 هزار هکتار درگیر آفت مینوز گوجه‌فرنگی هستند که در این راستا اقدامات خوبی از سوی سازمان انجام شده است.

باغستانی همچنین گفت: کرم ساقه‌خوار برنج نیز در دهه 40 به کشور وارد شد و هزاران تن سم در این سال‌ها برای کنترل افت به مصرف رسید.

وی در ادامه افزود: در راستای کاهش مصرف سم از سمومی که ماده مؤثره مناسب‌تری داشته باشد، استفاده می‌کنیم؛ به‌گونه‌ای که در این راستا در میزان تعرفه‌های سموم پرخطر و کم‌خطر تجدیدنظر شده است.

راه‌اندازی سامانه "سماک" در کشور

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از افزایش تعرفه واردات سموم پرخطر خبر داد و خاطرنشان کرد: در حالی که سال گذشته تعرفه واردات تمامی سموم یکسان و زیر هشت درصد بود، در حال حاضر تعرفه واردات سموم پرخطر به بیش از 15 درصد و سموم کم‌خطر به چهار درصد رسیده است.

باغستانی ادامه داد: در سال 1394 در برنامه داریم که تعرفه سموم پرخطر را بالاتر ببریم.

وی از تجویز سموم با نسخه‌های گیاه‌پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: سامانه سموم کشاورزی برای پایش در حال تکمیل شدن است و از این پس تلاش می‌شود که سموم مطابق نسخه تجویز شود.

باغستانی از راه‌اندازی سامانه "سماک" خبر داد و یادآور شد: سامانه ملی الکترونیکی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی به‌صورت پایلوت در استان کرمان راه‌اندازی شده که امید می‌رود تمامی دستورالعمل‌ها از طریق این سامانه اطلاع‌رسانی شده و به زودی به کل کشور تعمیم داده شود.

درخواست 16 تولیدکننده برای ثبت شرکت عوامل غیرشیمیایی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره میزان مصرف سموم شیمیایی در کشور تأکید کرد: اعتقاد دارم یک کیلوگرم محصول آلوده نیز برای کشور زیاد است و در این راستا تلاش می‌کنیم با روش‌های غیرشیمیایی و نظارت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و ناظران آن، بازنگری‌هایی اعمال شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته 12 عامل بیولوژیک در کشور به ثبت رسید و در حال حاضر تعداد شرکت‌های داخلی تولیدکننده این عوامل، بیتی‌ها و ابزارهای کنترل غیرشیمیایی ازقبیل فرمون‌ها، کارت زرد و سایر عوامل در حال افزایش است.

باغستانی همچنین گفت: 16 تولیدکننده داخلی درخواست ثبت شرکت برای عوامل غیرشیمیایی دارند و علاوه بر آن، 36 شرکت نیز درخواست واردات عوامل بیولوژیک را داشتند.

اختصاص یارانه به کشاورزانی که با سن برگشتی مقابله کنند

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره حمله ملخ‌ها افزود: سازمان حفظ نباتات با واکنش سریعی که انجام داد، مانع خسارت زدن ملخ‌ها به مزارع زراعی شد، به‌گونه‌ای که در سال جاری 140 هزار هکتار تا روز گذشته با ملخ مبارزه شد.

وی خاطرنشان کرد: حمله ملخ صحرایی در سطحی معادل 25 هزار هکتار در منطقه جازموریان به انجام رسید و مقابله با ملخ مراکشی در سطح 58 هزار هکتاری مبارزه شد.

باغستانی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های مبارزه با ملخ در کشور نامناسب است و برای سال آینده نگران هستم.

وی درباره سن غلات نیز تصریح کرد: به‌دلیل بارندگی‌های موجود در کشور، مقابله با سن مادر در سال جاری در سطحی معادل 815 هزار هکتار انجام شد و علیه پوره سن نیز سطح مبارزه به یک میلیون و 40 هزار هکتار رسید.

باغستانی یادآور شد: برای مقابله با حمله سن‌های برگشتی در سطحی معادل 150 هزار هکتار برنامه‌ریزی شده و قرار است به کشاورزان یارانه پرداخت کنیم تا از حمله سن‌های برگشتی جلوگیری کنند.

وی پیش‌بینی کرد که سطح مبارزه با سن به دو میلیون هکتار برسد و علاوه بر آن، دو میلیون و 800 هزار هکتار نیز با علف‌های هرز در مزارع کشور مبارزه انجام شده است.

واردات گندم از کشور پاکستان انجام نشد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام اینکه پرونده زنگ در کشور بسته شده است، تأکید کرد: در سطحی معادل یک میلیون هکتار مبارزه انجام شد و علاوه بر آن، در روزهای اخیر 12 هزار و 900 هکتار از اراضی علیه زنگ مقابله شد.

باغستانی اظهار داشت: سایر آفات غیر از سن گندم سطح مبارزه‌ای معادل 125 هزار هکتار داشت و با موش‌ها نیز مطابق گزارش‌های سال گذشته 500 هزار هکتار عملیات مبارزه انجام شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره واردات گندم از پاکستان و هند گفت: به‌دلیل آنکه شرایط بهداشتی پاکستان خطرناک است، این کشور مورد تأیید نبوده و هیچ‌عنوان اجازه واردات نخواهیم داد.

باغستانی در پایان درباره واردات سیب‌زمینی نیز افزود: این محصول به‌دلیل غده‌ای بودن، خطرناک است؛ بنابراین مجوز واردات تنها به شرطی داده می‌شود که محصول سلامت بوده و پس از بسته‌بندی در مبداء، در کارخانه فرآوری مقصد تحت نظارت بازگشایی شود.
کد خبر افزایش تعرفه واردات سموم پرخطر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =