در حالی شایعاتی مبنی بر وجود بیماری جنون گاوی در برزیل مطرح است که رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از همین امروز دستور دادیم بر اساس کتاب قانون موارد پیشگیرانه به اجرا در آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ظهر امروز در نشست خبری هیجدهمین کنگره دامپزشکی ایران، رییس سازمان دامپزشکی کشور  در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به انتقاد شدید وزیر جهاد کشاورزی از واردات دام زنده به کشور سازمان دامپزشکی کشور چه برنامه‌ای برای کنترل واردات دام زنده دارد، گفت: عزم وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات دام زنده غیر مجاز، سیاست قطعی سازمان دامپزشکی کشور و سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی است.

مهدی خلج افزود: وزارتخانه از این تصمیم حمایت می‌کند و دلیل این حمایت آن است که معمولا کشورهای اطراف ایران ثبات برنامه‌ریزی در تأمین بهداشت دام ندارند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: کشور ایران مخصوصا از مرزهای شرقی و به خصوص پاکستان تحت هجوم واردات دام زنده است، سیاست اتخاذ شده به کمک وزارت جهاد کشاورزی و استانداران جنوب شرق و تلاش دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان و نیروهای انتظامی این است که به هیچ عنوان هیچ دام زنده‌ای از استان سیستان و بلوچستان خارج نشود.

خلج بیان داشت: بنابراین سیاست مجموعه جلوگیری از ورود غیرمجاز دام زنده است و این موضوع تداوم خواهد یافت.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در تحکیم مبانی قرنطینه‌ای و راه‌های ورود دام‌های غیر مجاز را کاهش داده و تصمیم به قطع آن دارد ولی مفهوم این موضوع این نیست که اگر متقاضی بر اساس سیاست کلان کشور خواست دام زنده بهداشتی مجاز از یک کشور معتبر وارد کند ممنوعیت خاصی داشته باشد.

خلج در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به تازگی بحث شیوع جنون گاوی در کشورهای برزیل قوت گرفته است در صورت وجود این بیماری و با توجه به اینکه ایران وارد کننده گوشت است آیا سلامتی مردم در خطر نیست، گفت: سازمان دامپزشکی کشور یک سازمان هوشیار و یک سازمان مسلط بر مواضع علمی است و در مورد بروز بیماری جنون گاوی بر اساس مقررات سازمان بهداشت جهانی بهترین و زیباترین اقدام را انجام داده است.

وی اظهار داشت: به محض ثبت بیماری جنون گاوی که فقط یک مورد بوده است در مراحل اولیه و حتی زمانیکه در مراجع رسمی این مورد بیماری ثبت نشده بود در همان استان که دام مشکوک وجود داشت دستور داده شد تا گوشت‌ها به سمت جمهوری اسلامی ایران بارگیری نشود.

*برنامه‌ها پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور برای مبارزه با بیماری جنون گاوی

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سایت جهانی بهداشت بیماری دام تایید شد و یک مورد بیشتر نبوده است و از همین امروز دستور دادیم بر اساس کتاب قانون موارد به اجرا در آید.

وی افزود: در ارتباط با بیماری جنون گاوی هیچ نگرانی وجود ندارد و سازمان دامپزشکی کشور با دقت در این مورد عمل کرده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دام مبتلا به جنون گاوی بالای 12 سال بوده است و حتی 50 راس دام در مجاورت این دام در آن کشور معدوم شده است.

وی گفت: با توجه به اقدامات اساسی انجام شده در این خصوص هیچ جای نگرانی در خصوص جنون گاوی وجود ندارد و انشاء الله کار با جدیت پیگیری خواهد شد.

ن
شست خبری با با حضور مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور، سبحانعلی علوی رییس سازمان نظام پزشکی، حمید کهرام رییس سازمان تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و پیام محبی نایب رییس دامپزشکان ایران و خبرنگاران در هیجدهمین کنگره دامپزشکی ایران برگزار شد در سالن همایش‌های رازی برج میلاد برگزار شد.

کد خبر اقدام برای جلوگیری از ورود بیماری جنون گاوی به کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =