با تولید مواد ژنتیکی و واردات گاوهای دومنظوره سمینتال، ایران در تولید گوشت طی سه سال آینده و در مواد ژنتیکی به خودکفایی کامل رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در حاشیه همایش صنعت دام و طیور شرکت نهاده‌های دامی جاهد، مدیرعامل این شرکت در پاسخ به خبرنگار ایانا گفت: تولید و خودکفایی در گوشت، با استفاده از اصلاح نژادهای صورت‌گرفته، طی سه تا چهار سال آینده اجرایی خواهد شد.

حمید ورناصری افزود: واردات نژاد سمینتال و فعالیت‌های ژنتیکی انجام‌شده، تأثیر اساسی در تولید روزانه گوشت دارد، به‌طوری که می‌تواند تولید گوشت را تا ضریب یک کیلوگرم نسبت به نژاد هولشتاین افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی و تمرکز فعالیت‌های ژنتیکی، کمبود محدود موجود به سرعت دنبال شده و حتی ایران می‌تواند در مسئله صادرات گوشت پیشگام باشد.

ورناصری اصلاح نژاد را به منزله فندانسیون صنعت دام و طیور دانست و ادامه داد: اصلاح نژاد رئوس سنگین و سبک، می‌تواند حرکت ژنتیکی مؤثری باشد که منجر به کیفیت بهتر و سود بیشتر در حوزه تولید گوشت و شیر شود.

وی تصریح کرد: میزان تولید ژن مورد نیاز، 20 میلیون دوز بوده است که در زمان حاضر، حجم بسیار محدودی از طریق واردات و مابقی در داخل کشور تولید می‌شود.

ورناصری یادآور شد: همه نژادهای کشور متحول شده و با واردات بهترین نژادها به‌ویژه دام‌های مولد افزایش پیدا کرده و هزینه‌های تمام‌شده کاهش می‌یابد.

قیمت تمام‌شده به یک‌پنجم تقلیل یافت

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد تأکید کرد: با فعالیت‌های ژنتیکی انجام‌شده، میزان قیمت تمام‌شده واردات مواد ژنتیکی به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده که می‌تواند در تولید و قیمت تمام‌شده شیر و گوشت مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: ارزش فعلی مواد ژنتیکی تولیدی 35 تا 36 میلیون دلار است و میزان واردات انجام‌شده، ارزشی حدود دو تا سه میلیون دلار دارد.

ورناصری در پاسخ به پرسشی که آیا قرنطینه دامی طی سال‌های اخیر مشکلاتی داشته است یا خیر، گفت: طبیعتاً مسائل و مشکلاتی در قرنطینه وجود داشته که طی یک سال اخیر برطرف شده و هیچ مسئله یا مشکل قابل توجهی در حوزه واردات اسپرم صورت نگرفته است.

گفتنی است، دومین همایش صنعت دام و طیور شرکت نهاده‌های دامی جاهد با حضور معاون وزیر در امور بهبود تولیدات گیاهی، نمایندگان مجلس، مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال و فعالان حوزه ژنومیک از شرکت IMV فرانسه و آلمان در این همایش در حال اجرا است.
کد خبر ایران در تولید مواد ژنتیکی خودکفا شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =