بر اساس مذاکرات وزیر جهادکشاورزی ایران و رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت)، فصل تازه‌ای از همکاری‌های این مؤسسه تحقیقاتی کشاورزی پیشرفته دنیا با ایران، جهت تسریع دستیابی کشورمان به خوداتکایی در تولید گندم و ذرت آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در دیدار دوجانبه وزیر جهادکشاورزی کشورمان با هیات بلندپایه مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت وگندم (سیمیت) که پیش از ظهر امروز در دفتر وزیر جهادکشاورزی برگزار شد، دکتر توماس لامپکین، رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت)، با اشاره به این که سیمیت یکی از 15 مرکز تحقیقاتی کشاورزی معتبر دنیا است که زیر نظر بانک جهانی درحال فعالیت‌های پیشروی تحقیقاتی در امر تولید گندم و ذرت است، گفت: این مرکز برای کمک به ایران در امر افزایش محسوس تولید گندم آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به برخی از عملکردهای سیمیت درکشورهای مکزیک، آسیای جنوب شرقی و هندوستان و حمایت حامیانی مانند بنیاد گیتس و کشورهای هندوستان و... وضعیت رشد تولید گندم ایران در دهه 70 و برنامه‌ریزی قوی مسئولان وقت را که باعث شد تا ایران با رشد سالانه سه درصد در بین 20 کشور تولیدکننده بزرگ گندم در رده نخست قرار بگیرد، یادآور شد و افزود: سیمیت بسیار علاقه‌مند است تا ایران همچون آن دوره به جایگاه قوی خود در فهرست تولیدکنندگان گندم برگردد.

رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) با بیان اینکه مرکز یادشده آمادگی دارد در فاز نخست همکاری با ایران 2.5 میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم گندم را هدف این برنامه تحقیقاتی قرار دهد، خاطرنشان کرد: در نخستین گام، میزان تولید گندم آبی حداقل یک تا 1.5 تن در هکتار افزایش می‌یابد و پس از توفیق فاز نخست، این برنامه در سراسر اراضی تحت پوشش تولید گندم ایران در دستور کار قرار می‌گیرد.

لامپکین با اشاره به اینکه هم‌اکنون "سیمیت" سه برنامه بزرگ و بلندمدت کشاورزی را در آفریقا، جنوب شرق آسیا و مکزیک در دست اقدام دارد، نمونه برنامه‌های مورد نظر برای اجرای مشابه این پروژه‌ها در ایران را نیز اعلام کرد که استفاده از فناوری روز تسطیح‌کننده‌های لیزری و سیستم‌های روزآمد کشاورزی حفاظتی در کنار معرفی ارقام مناسب کشت در ایران ازجمله آنها بود.

بنا بر گزارش ایانا از این نشست دوجانبه، پس از ارائه گزارش کاملی از فرایند اجرای این پروژه‌ها در کشوری مانند مکزیک از سوی رئیس سیمیت که به گفته وی نسخه مشابه برنامه آنها می‌تواند الگوی مناسبی برای ایران نیز باشد، وزیر جهادکشاورزی از گزارش وی که حاوی اطلاعات جالب و جدیدی از دانش روز انتقال یافته‌های کاربردی تحقیقات کشاورزی به مزارع بود، تقدیر کرد و برای شروع هرچه سریع‌تر پروژه در ایران اعلام آمادگی کرد.

محمود حجتی با بیان اینکه ارتقای تولید گندم در داخل برای مردم و مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی بسیار حیاتی است، از این که طی سال‌های اخیر از همکاری مؤسسه‌های معتبر تحقیقاتی دنیا استفاده بهینه نشده است، ابراز تأسف کرد و ضمن درخواست برای شروع سریع این همکاری‌ها از معاونان وزارتخانه و مسئولان ارشد هیئت اعزامی سیمیت به تهران، خواست تا برای تدوین سریع شرایط مناسب همکاری دوجانبه به جمع‌بندی نهایی برسند.

به گفته حجتی، عزم ایران برای افزایش کمی و کیفی تولید گندم و حتی ذرت طی یک برنامه زمانی منطقی و تعریف‌شده بسیار راسخ و جدی است، برنامه‌ای که بر اساس کلیات مذاکرات مقدماتی دو طرف، زمینه افزایش حداقل 50 درصدی تولید گندم در واحد سطح را در سطح اراضی موجود به‌صورت پایدار و علمی به همراه خواهد داشت.



خبر: علیرضا صفاخو
عکس: سیداحمد ابطحی


کد خبر ایران و مؤسسه بین‌المللی سیمیت تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت امضا می‌کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =