عضو شورای ملی زعفران گفت: از دو هفته پیش مجددا تعرفه پنج درصدی برای صادرات زعفران با بسته‌های بالای 30 گرم وضع شده که می‌تواند آسیب جدی به صادرات این محصول با ارزش بزند.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ سال گذشته عوارض صادرات زعفران که غالبا مختص بسته‌بندی‌های بیش از 30 گرم بود حذف شد و صادرکنندگان رغبت و انگیزه بیشتری برای صادرات این محصول داشتند اما از دو هفته پیش مجددا تعرفه پنج درصدی صادرات زعفران بالای 30 گرم وضع شد که دلیل آن از سوی مسئولان جلوگیری ازخام‌فروشی اعلام شده است.

وی افزود: چگونه است که صادرات زعفران از یک تا 29 گرم خام‌فروشی به شمار نمی‌رود اما حتی اگر یک گرم بیشتر از آیین‌نامه تصویب شده و 30 گرم باشد به عنوان جلوگیری از خام‌فروشی مشمول پنج درصد تعرفه صادرات می‌شود.

این عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: جالب‌تر این که هنگامی که صادرکنندگان نسبت به وضع این عوارض اعتراض کردند مسئولان سازمان توسعه تجارت از این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کردند که این مصوبه مربوط به هیات وزیران است.

حسینی تاکید کرد:‌ تولید زعفران در کشور غالبا برای صادرات انجام می‌شود چراکه بیش از 70 درصد تولید این محصول صادر می‌شود و اگر به جای تسهیل صادرات، موانع سر راه زعفران ایرانی قرار گیرد می‌تواند تولید و تولیدکنندگان را با هم مشکلات عدیده‌ای روبرو کند.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل و ابهاماتی که در علت وضع این تعرفه وجود دارد این است که اگر وضع تعرفه پنج درصدی برای صادرات زعفران بالای 30 گرم به دلیل جلوگیری از خام‌فروشی است چرا برای صادرات دیگر فرآورده‌های این محصول از جمله پودر زعفران هم تعرفه پنج درصدی وضع شده است.

این عضو شورای ملی زعفران هشدار داد: در چنین شرایطی که صادرکنندگان برای صادرات و ارزآوری به کشور با مشکلات عدیده‌ای به دلیل موانع ارزآوری از طریق سیستم بانکی مواجه هستند وضع چنین مقررات یک شبه‌ای می‌تواند برای صادرات، تولید و بازار زعفران که سالانه ارزآوری بالایی برای کشور دارد مشکل آفرین شود.
کد خبر تعرفه یک شبه به بهانه جلوگیری از خام‌فروشی زعفران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =