دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: این انجمن وظیفه‌ای در نظارت بر تولید انواع شیر (کم، نیمه و پرچرب) کارخانه‌ها ندارد و این مسئله به هیچ نهادی مربوط نمی‌شود، بلکه مدیرعامل و هیأت مدیره هر واحدی درباره نوع تولیداتشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شیر یکی از محصولات دامی است که به دلیل اهمیت غذایی همواره مورد توجه مسئولان و مردم بوده است.

مصرف شیر این ماده حیاتی نقش مؤثری در سلامتی و پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌ها از قبیل پوکی استخوان دارد، بنابراین باید به لحاظ قیمت در حدی باشد تا اقشار مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

در سال‌های اخیر شیر به اشکال مختلف کم چرب، نیمه چرب و پرچرب عرضه می‌شود که هر مصرف‌کننده‌ای بر اساس سلیقه، ذائقه، نیاز جسمی و حتی تجویز پزشک یکی از انواع شیر را مصرف می‌کند.

اما یکی از اتفاقاتی که گاهی مصرف‌کنندگان محصولات لبنی و به خصوص شیر کم چرب با آن مواجه می‌شوند کمبود و یا نبود شیر کم چرب در بازار است، به طوری که فروشندگان محصولات لبنی علت آن را، عدم توزیع شیر کم چرب از سوی کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان عنوان می‌کنند.

شیر نیم چرب با شیر کم چرب اختلاف قیمت 100 تومانی دارد و بنابراین تولید‌کنندگان با عرضه بیشتر شیر نیم چرب به جای کم چرب سود بیشتری حاصل می‌کنند و برای کسب سود بیشتری برخی تولید‌کنندگان اقدام به تولید و توزیع شیر کم چرب نمی‌کنند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی شیر در مورد عدم عرضه شیر کم چرب از سوی برخی تولید‌کنندگان در بازار، گفت: انجمن یک سازمان عملیاتی و اجرایی نیست، تا پیگیری گزارش شرکت‌ها و نظارت بر این مسائل را به عهده داشته باشد.

وی افزود: انجمن در جریان تولید انواع کالاهای کارخانه‌ها نیست و این کار در اختیار خود شرکت‌هاست و معمولا مدیرعامل و هیئت مدیره براساس بازخورد بازار نسبت به تولیدات کارخانه تصمیم‌گیری می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این سؤال که چه واحدی بر ترکیب تولیدات کارخانه‌ها نظارت می‌کند، گفت: این موضوع به هیچ ارگان و نهادهای مرتبط نمی‌شود، ترکیب تولید طبق قانون تجارت در اختیار خود واحدهای تولیدی است.

وی افزود: هر واحد تولیدی در مورد ترکیب تولیدش خودش تصمیم‌گیرنده است و این موضوع  از اختیارات بنگاه‌های تولید و مدیریت است.

عدم عرضه شیر کم چرب از سوی برخی تولید‌کنندگان در حالی اتفاق می‌کند که این روزها تولیدکنندگان شیر از دولت برای افزایش قیمت درخواست‌های مکرر دارند و هنوز با آنها موافقتی نشده است، بنابراین برخی از تولیدکنندگان، برای اینکه بتوانند سود بیشتری کسب کنند، از روش‌هایی مثل عدم عرضه شیر کم چرب و عرضه بیشتر شیر نیم چرب یا پرچرب که با قیمت بیشتری در بازار به فروش می‌رسد، استفاده می‌کنند و از این طریق سود بیشتری کسب می‌کنند.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت، بارها و بارها نسبت به مصرف شیر پرچرب هشدار داده‌اند و مردم را برای جذب کلسیم  و به خاطر حفظ سلامتی و پیش‌گیری از بروز برخی بیماری‌ها به مصرف محصولات کم چربی توصیه کرده‌اند.
کد خبر تولید شیر کم چرب برای تولیدکنندگان به صرفه نیست نظارتی بر ترکیب تولید کارخانه‌های شیر نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =