دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج گفت: علیرغم اینکه موجودی انبارهای برنج‌ داخلی کاهش یافته قیمت برنج در بازار داخلی تغییر چندانی نکرده و عرضه این محصول به صورت طبیعی ادامه دارد.

غلامرضا خانکشی‌پور - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: میزان بیش از حد واردات برنج در گذشته به حدی بوده که به بازار برنج وارداتی و برنج ایرانی در کشور آسیب‌های جدی وارد کرده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر نوسانات قیمتی این محصول جدی نبوده است. اما آنچه همیشه عامل اصلی افزایش قیمت برنج در این فصول بوده، افزایش هزینه‌های نگهداری برنج است چراکه با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی دیگر انبارداری با سرمایه‌های این چنینی برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: بازار برنج ایرانی از نظر عرضه و قیمت از ابتدای فصل برداشت گذشته تاکنون روند طبیعی را طی کرده چراکه قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی طارم یا هاشمی در بازار استان‌های شمالی کشور حدود 6 تا 7 هزار تومان بوده که در حال حاضر نیز تقریبا با همین قیمت مبادله می‌شود.

خانکشی‌پور ادامه داد: گرچه قیمت برنج هاشمی و طارم در بازارهای پایتخت گران‌تر است و به حدود 9000 تومان هم می‌رسد اما این قیمت ابتدای فصل برداشت بود و تغییر چندانی نکرده است البته با توجه به موقعیت زمانی فعلی و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری برنج در انبارها، قیمت منطقی برای هر کیلوگرم این محصول حدود 8000 تومان است چراکه با این قیمت هم تولیدکنندگان انگیزه برای ادامه تولید مطلوب‌تر داشته باشند و هم به حقوق مصرف کنندگان تجاوز نشود.

به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج در حال حاضر کشاورزان محصولی که روی دستشان مانده باشد، ندارند و منتظر فصل برداشت جدید هستند اما ممکن است مقداری از برنج تولید شده سال گذشته در انبارهای تجار و بنکداران باقی مانده باشد که عرضه آن به صورت طبیعی ادامه دارد.
کد خبر ثبات قیمت برنج ایرانی با وجود کاهش موجودی انبارها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =