رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، گفت: درآمد حاصل از کشت برخی محصولات کشاورزی مثل برنج 3 برابر درآمد حاصل از کشت دانه‌های روغنی است. بنابراین با توجه به درآمد کمتر دانه‌های روغنی کشاورز تمایلی به کشت این محصولات ندارد.

مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه چرا 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است، گفت: در کشور توان تولید دانه‌های روغنی وجود دارد، اما به دلیل هزینه‌های بالا تولید این محصولات برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی افزود: کشاورز بر اساس میزان درآمدزایی یک محصول اقدام به کشت و تولید یک محصول می‌کند و از آنجایی که تولید دانه‌های روغنی نسبت به محصولات رقیب کم درآمدتر است، بنابراین کشاورزان نسبت به تولید دانه‌های روغنی تمایلی از خود نشان نمی‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ،گفت: اگر قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مثل کلزا، سویا و مخصوصا پنبه دانه افزایش یابد و یارانه خوبی برای تولید این محصولات به کشاورزان اختصاص یابد، می‌تواند هزینه‌های سربار تولید این محصولات را جبران کند و دانه‌های روغنی هم به عنوان یک رقیب به میدان تولید محصولات کشاورزی وارد شود.

مختار بیان داشت: تولید صیفی‌جات و برنج رقیب اصلی تولید دانه‌های روغنی است، زیرا درآمد حاصل از تولید این محصولات 2 تا 3 برابر درآمد حاصل از کشت دانه‌های روغنی است.

وی افزود: وقتی درآمد حاصل از کشت برخی محصولات کشاورزی مثل برنج، گوجه فرنگی و خیار در یک زمین یک هکتاری 3 برابر درآمد بیشتری از کشت دانه‌های روغنی در همان زمین یک هکتاری برای کشاورز دارد، بنابراین کشاورز نسبت به کشت دانه‌های روغنی ترغیب نمی‌شود و ترجیح می‌دهد محصولی را در زمینش بکارد که به لحاظ اقتصادی سود بیشتری را عایدش کند.
کد خبر درآمد کشت دانه‌های روغنی یک سوم محصولات رقباست لزوم تخصیص یارانه به تولید دانه‌های روغنی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =