دبیر انجمن برنج ایران از آغاز کشت برنج به شیوه مکانیزه در استان مازندران خبر داد.

جمیل علیزاده شایق به خبرنگار تراز گفت:‌ در ابتدای سال در برخی شهرهای مازندران و گیلان برنج به شیوه مکانیزه کاشته شد که خوشبختانه اکنون اقدام به برداشت این شالیزارها به شیوه کاملا مکانیزه شده است.
وی افزود: یکی از اهداف مهم استفاده از روش مکانیزه در کاشت برنج،‌کاهش ضایعات و افزایش راندمان و بهره وری در هر هکتار است.
وی اظهار داشت:‌ امسال دستمزد نیروی انسانی با تجربه در کار نشاء کاری بسیار افزایش داشته و روزانه به ۱۷۵ هزار تومان رسیده که برای کشاورزان و زمین داران پرداخت این رقم به صرفه نیست.
وی تاکید کرد:‌ باید بستری فراهم شود تا تمام شالیزارهای کشور زیر کشت برنج با روش مکانیزه رود.
وی در پاسخ به این سووال که اگر این اتفاق بیافتد، سرنوشت کارگران چه می شود،‌ توضیح داد:‌ چند سالی است که کارگران جوان دیگر تمایلی به انجام این کار نداشته و خود را کنار کشیده اند در نتیجه نیروی کار فعلی را افرادی میانسال و مسن تشکیل می دهند که تا چند سال دیگر به طور طبیعی بازنشسته می شوند و چاره ای جز کشت مکانیزه نخواهیم داشت.
علیزاده شایق تاکید کرد: سخت ترین کاردرکشاورزی، ‌کار در شالیزارهاست، زیرا کارگران برای ساعات طولانی در آب می ایستند و ممکن است دچار بیماری و حتی گزیدگی و... شوند.
وی ادامه داد:‌ کشت مکانیزه برنج دارای فوایدی مانند کاهش هزینه ها،‌افزایش راندمان تولید و پایین آوردن میزان ضایعات است و به عملکرد هر هکتار می افزاید.
وی تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین مشکلات در این راه،‌گرانی ماشین آلات است که متاسفانه بخش عمده آنها نیز وارداتی است بنابراین از دولت می خواهیم در تهیه،‌تولید و عرضه این گونه ماشین آلات کشاورزان را حمایت کند.
وی گفت:‌ خوشبختانه بخشی از این ماشین آلات در کشور تولید می شود که دولت با حمایت از تولید کنندگان می تواند زمینه های رونق تولید داخل و در نتیجه کاهش هزینه ها فراهم سازد.
وی خاطر نشان کرد:‌ در کشور ۶۲۰هزارهکتار شالیزارداریم که درصد ناچیزی ازآنها امسال در گیلان و مازندران زیر کشت مکانیزه رفته اند در حالی که باید این میزان را به شدت گسترش داد.
وی درباره میزان برنج تولیدی در سالجاری پیش بینی کرد:‌ اختلاف سلیقه های فراوانی در آمار تولید برنج در کشور داریم به طوری که آمار بیشتر سیاسی هستند تا واقعی برای همین به عنوان ‌دبیر انجمن برنج پیش بینی می کنم که اگر در ۱.۵ ماه تا زمان برداشت،امسال در کل کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید شودکه با توجه به میزان مصرف برنج با کاهش ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تنی مواجه خواهیم شد.
وی در پاسخ به این سوال که سال گذشته شاهد واردات مازاد بر نیاز کشوربودیم آیا اسمال باید وارداتی صورت گیرد،‌گفت:‌ واردات واقعی ما در سال ۹۲ برابر با ۲میلیون و  ۳۰۰ هزار تن و به عبارت بهتر برابر میزان تولید کشور بود در حالی که نیاز واقعی ما ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تن است و این یعنی بیش از نیاز کشور و تقریبا برای بیش از ۳ سال برنج در سال ۹۲ وارد کشور شده است بنابراین واردات در سالجاری اصلا نباید اتفاق بیافتد.
علیزاده شایق در مورد وجود برنج های خارجی بر سر سفره های هموطنان گیلانی و مازندرانی به خبرنگار ترازبیان کرد:‌ برنج یکی از اقلام پرمصف سبد خانوار است و به دلیل وضعیت فعلی اقتصادی، خانوارهای گیلانی و مازندرانی قادر به خرید برنج ایرانی نیستند بنابراین شاهد عرضه بنجل های خارجی در این استان ها هستیم.
وی ادامه داد:‌ برنج وارداتی از نظر بعضی ازهموطنان دارای ظاهری شیک و زیباست اما در مورد کیفیت آن جای بحث های فراوانی وجود دارد.
به گفته وی اکنون بازار برنج با آرامش همراه بوده و برنج درجه یک گیلان و مازندران بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷هزار تومان به مشتریان عرضه می شود.
وی توضیح داد:‌ هرچه به آخر مرداد و زمان برداشت برنج نزدیک می شویم بازار دچار شوک شده و قیمت ها کاهش می یابد.
وی تاکید کرد:‌ باید دید در مهرماه دولت چه نکاهی به کشاورزی و تعیین قیمت نهاده ها خواهد داشت زیرا این مساله در قیمت برنج در ماه های آینده بسیار موثر خواهد بود.
دبیر انجمن برنج در پایان خاطر نشان کرد:‌ قیمت تمام شده بر اساس در نظر گرفتن سود عادلانه نیست.
کد خبر دستمزد ۲۰۰ هزار تومانی روزانه برنج کاران مردم شمال هم برنج خارجی میخورند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =