رییس جمهوری ضمن ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش هر گونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن روحانی رییس شورای عالی محیط زیست روز یکشنبه در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، با تشکر از گزارش مطالعات کارشناسی ارائه شده، اظهار کرد: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند.

رییس جمهوری گفت: از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب‌ها در کشور است که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب‌ها مد نظر دولت است.

روحانی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، گفت: در انجام یک طرح ملی باید همه جوانب و ظرفیت‌های علمی کشور را در نظر گرفت و مطالعات تطبیقی در خصوص یک طرح در کشوری دیگر، نباید موجب تغییر ملاحظات ملی و غفلت از ظرفیت‌ها و الزامات بومی شود.

رییس جمهوری مطالعه همزمان در مورد برخی طرح‌ها نظیر کشت گیاهان سازگار با نمک، تأثیر سطح دریاچه ارومیه در جلوگیری از تبخیر آب، چگونگی استحصال نمک و نیز متنوع نمودن منابع تأمین آب را یادآور شد و بر آغاز اجرای بخش‌های قطعی از طرح مطالعاتی کارگروه نجات دریاچه ارومیه که مورد اجماع کارشناسان است، تأکید کرد.

رییس شورای عالی محیط زیست، اجرای هر طرحی در زمینه انتقال آب‌های روان و بهینه کردن مصرف آب در حوزه کشاورزی را منوط به شناسایی آثار اجتماعی و اقتصادی آنها دانست و از وزارت کشور و استانداران استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه خواست تا در مدتی کوتاه گزارشی مکتوب از الزامات اجرای طرح های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه را ارایه کنند.

روحانی با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند، خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه روند خشک شدن آن می‌تواند آثار زیانباری برای مردم منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.

رییس شورای عالی محیط زیست تأکید کرد: باید بدن تعصب روی طرحی خاص همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه را مطالعه کرد و پیامدها و آثار اجرای طرح‌ها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را مورد بررسی دقیق قرار داد.

رییس جمهوری با تأکید بر ضرورت استفاده و بهره‌برداری صحیح از منابع آب‌های شیرین، خواستار برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از منابع آب و ایجاد کشاورزی مدرن در سطح منطقه و کشور شد.

پیش از سخنان رییس جمهوری دکتر عیسی کلانتری رییس کارگروه نجات دریاچه ارومیه با اشاره به عملکرد این کارگروه در ۶ ماه گذشته، از اجماع و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی در خصوص احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کارگروه نجات دریاچه ارومیه با همکاری بیش از ۵۰۰ متخصص داخلی و خارجی از دانشگاه های مختلف همه راهکارهای موجود در این زمینه را مورد مطالعه قرار داده و آماده است تا با دستور رییس‌ جمهوری، از هفته آینده، عملیات نجات دریاچه ارومیه را کلید بزند.

وی با تشریح ویژگی‌های منطقه حوزه دریاچه ارومیه، ضرورت تغییر در الگوی مصرف بویژه در حوزه کشاورزی را یادآور شد و طرح‌های موجود برای جلوگیری از هدر رفتن ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب و انتقال آب از رودخانه‌های همجوار به دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

همچنین در این جلسه معاون اول رییس‌ جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نیز رییس سازمان محیط زیست و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور دیدگاه‌های خود را در خصوص طرح‌های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه، مطرح کردند.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا علاوه روان‌سازی آب روان منطقه به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، کانون‌های تولید ریزگرد شناسایی و از طریق مالچ پاشی، شن و ماسه و آب، حرکت ریزگردها تثبیت شود.

مطالعه و اجرای طرح‌های حفاظت از اکولوژی نظیر کاشت گیاهان سازگار با محیط، تسریع در انتقال آب رودخانه ارس، آسیب‌شناسی اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه در حوزه اقتصادی و اجتماعی و راهکارهای مواجهه با آن، امکان‌سنجی استفاده از فناوری های نوین، ایجاد واحدهای صنعتی به منظور اشتغال جایگزین با کشاورزی و عملیات آبخیزداری از دیگر مصوبات این جلسه بود.




کد خبر دستور رییس جمهور برای آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =