معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با موافقت مقام معظم رهبری امسال علاوه بر سهم 10 درصد، 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای امور زیر بنایی بخش کشاورزی هزینه می‌شود، از سهم 8 میلیارد دلاری مهار آب های مرزی از صندوق و سایر اقدام های در دست اقدام آن وزارتخانه هم خبر داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی شامگاه دیروز سه شنبه طی سخنانی در آیین ضیافت افطاری در "باغ لاله‌" تهران که با حضور برخی مسئولان جهاد کشاورزی از جمله شافعی نیا، مدیرعامل موسسه "جهاداستقلال" و جمع گسترده اصحاب رسانه، (اعم از عمومی و تخصصی) برگزار شد، گفت: مشکل اساسی وزارت جهادکشاورزی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی است و با اعتبارات کنونی سالانه فقط حدود 15 هزار هکتار از اراضی قابل نوسازی است.


وی با بیان این که در چند ماه اخیر برای جذب اعتبار نوسازی و تجهیز اراضی کشاورزی و متقاعدسازی دولت، وقت زیادی صرف شد، تا علاوه بر بودجه‌های جاری و معمول برای این بخش اعتباراتی از صندوق توسعه ملی کسب شود، تصریح کرد: متاسفانه بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی محروم است و فقط 10 درصد از منابع این صندوق برای بخش کشاورزی، قابل تبدیل به ریال است و بقیه ارزی است.

بخشنده با بیان این نکته که به دلیل ماهیت بخش کشاورزی نمی‌توان از منابع ارزی استفاده کرد و این بخش به منابع ریالی نیاز دارد، گفت: سرانجام با پیگیری‌های لازم، مقام معظم رهبری موافقت خود را مبنی بر اختصاص 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه زیر بخش‌های کشاورزی اعلام کردند.


وی افزود: در همین راستا به دستور مقام معظم رهبری، 1.5 میلیارد دلار از 10 میلیارد دلار برای نوسازی و تجهیز اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام اختصاص یافت که طرح آن نیز عملیاتی شده و قسط نخست آن به مبلغ 250 میلیون دلار هم دریافت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در تکمیل اظهاراتش پیرامون این طرح گفت: در حال حاضر که من با شما صحبت می کنم در 105 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام، امکان کار فراهم شده است که این اقدام طی سه سال گذشته بی سابقه بوده است.


وی اظهار امیدواری کرد که سالانه یکصد هزار هکتار از این اراضی برای فعالیت تولیدی تحویل فعالان بخش خصوصی داده شود.


بخشنده با بیان این که هر هکتار از این اراضی بین 15 تا 18 میلیون تومان هزینه در بردارد، اظهار داشت: دولت 90 درصد آن را به صورت بلاعوض در اختیار این بخش قرار داده است.


مخاطرات جدی نرخ 22 درصدی تسهیلات بخش کشاورزی


معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تکر از اصحاب رسانه که در قالب خبر یا یادداشت اهمیت مخاطره افزایش نرخ سود بانکی برای بخش کشاورزی را به همگان گوشزد کردند، تصریح کرد: از آنجا که نرخ 22درصدی تسهیلات کشاورزی برای بخش کشاورزی بسیار خطرناک است، رئیس جمهوری نیز دستور تجدید نظر آن را داده است.

وی با بیان این که وزیر جهاد کشاورزی با موافقت و همکاری رئیس جمهوری و دولت یازدهم طی 4 تا 5 ماه گذشته توانست جدا از بودجه جاری که سالانه 30 تا 40 درصد آن بیشتر محقق نمی شد، مبلغ دیگری را برای رفع مشکلات بخش کشاورزی به این بخش اختصاص دهد، گفت: بخش کشاورزی به دلیل ماهیتش بیشتر به منابع ریالی صندوق توسعه ملی نیاز دارد و نمی تواند از منابع ارزی آن بهره مند شود.

وی اظهارداشت: بخش عمده منابع صندوق توسعه ملی یعنی حدود 90 درصد آن به بخش های صنعت، کارخانجات صنعتی، صنایع تولیدی و مواد اولیه وارداتی اختصاص می یابد که تخصیص بخشی از آن به بخش کشاورزی می تواند موجب تحول و پویایی این بخش شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: طی 3 تا 4 ماه گذشته تلاش کردیم از مقام معظم رهبری اجازه تخصیص مبلغی بیش از 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی را برای این بخش بگیریم که با تایید ایشان این امر تحقق یافت، اما 90 درصد این منابع ارزی است.


تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به احیاء دشت های سیستان


بخشنده گفت: همچنین با موافقت مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار برای احیای 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان اختصاص یافت که وزیر جهادکشاورزی قصد دارد تا شنبه آینده مجری طرح دشت های سیستان را مشخص کند تا اقدامات لازم برای اجرای عملیات احیا آغاز شود.

بخشنده تصریح کرد: قرار است مبلغ 1.5 میلیارد دلار تخصیص یافته به احیاء اراضی خوزستان و ایلام در اتاق پایاپای بانک مرکزی به ریال تبدیل شود و در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد، اما متاسفانه هم اکنون هیچ پروژه ای در کشور پول ندارد به دلیل مشکلات در تامین منابع هنوز تخصیص های عمرانی پرداخت نشده و هم اکنون تنها منابع مورد نیاز برای احیاء اراضی خوزستان و ایلام تامین است.

وی اضافه کرد: تاکنون 105 هزار هکتار از این اراضی توسط پیمانکاران بخش خصوصی در حال اجراست و در تلاش هستیم ظرف مدت دو تا سه ماه آینده 130 هزار هکتار دیگر را نیز وارد مناقصه کنیم.


تخصیص 1000 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار


معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی خبر داد: همچنین یکشنبه (پریروز) مبلغ 1000 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار در 200 هزار هکتار برای سال 93 در دولت به تصویب رسید که به راحتی اختصاص نمی یابد و خوشبختانه با پیگیری صورت گرفته تصویب شد.



خروج سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از کشور و اختصاص 8 میلیارد دلار از صتدوق توسعه ملی


بخشنده گفت: متاسفانه سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از اراضی غرب کشور( عمدتا استان های آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام) از طریق رودخانه های مرزی از کشور خارج می شود که به طور عمده این آب ها به عراق سرازیر می شود.

وی اضافه کرد: در واقع ما اراضی زیادی داریم که بدون آب هستند و با جلوگیری از خروج آب های مرزی از کشور می توانیم 437 هزار هکتار از اراضی غرب و شرق کشور را تحت عنوان آب های مرزی به داخل کشور برگردانیم تا اراضی کشور مشروب شوند.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: هفته گذشته رئیس جمهوری با ارایه گزارشی از بخش کشاورزی به مقام معظم رهبری مبلغ 8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای کنترل آب های مرزی به این بخش اختصاص داد که این مبلغ به مدت 4 سال از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.

وی افزود: مبلغ 8 میلیارد تخصیص یافته به بخش آب، به طور مشترک در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار می گیرد.


تصویب طرح افزایش تولیدات بخش کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی


بخشنده گفت: همچنین طرح های افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی همچون دانه های روغنی و گندم در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی آماده و ارایه شده و همان طور که خیلی از دوستان اطلاع دارند وزارت جهادکشاورزی نخستین وزارتخانه است که پروژه های افزایش تولید خود را در قالب اقتصاد مقاومتی به شورای اقتصاد ارایه داده و این طرح ها به تصویب این شورا نیز رسیده است.
کد خبر دستور رییس جمهور برای تجدید نظر در نرخ ۲۲درصدی تسهیلات کشاورزی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =