۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

واردات گوشت از برخی کشورها به دلیل اینکه ارز مبادله‌ای برای وارد کنندگان جذابیت ندارد و انتظار سود آنها را برآورده نمی‌کند، قطع شده و به همین علت قیمت گوشت گوساله در بازار تهران حدود یک هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حالی قیمت گوشت در بازار در هر کیلو هزار تومان افزایش یافته است که رئیس اتحادیه تولید کنندگان گوشت گوساله از قطع واردات گوشت از ارمنستان و استرالیا خبر می‌دهد.

افزایش قیمت گوشت معمولا تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا است که به نظر می‌رسد طی روزهای گذشته میزان عرضه در بازار کاهش یافته است.

علی‌ خندان‌رو دلیل قطع واردات گوشت از این کشورها را عدم تمایل وارد‌کنندگان ایرانی عنوان کرد که به گفته وی با تصویب دولت مبنی بر عدم تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت انگیزه و تمایل آنها هم به واردات کمتر شده است.

طی سال‌های گذشته معمولا وارد‌کنندگان برای واردات گوشت پیش‌دستی می‌کردند. آنها حتی در زمان عدم نیاز بازار هم بر طبل واردات می‌کوبیدند چرا که واردات با ارز 1200 تومان برای آنها سود سرشاری داشت.

تعداد وارد‌کنندگان گوشت حدود 35 نفر است اما این تعداد همه زنجیره‌ای و فامیلی هستند که به ظاهر فهرست 35 نفری را تشکیل داده‌اند و وارد کنندگان اصلی شاید بیشتر از 15 نفر نباشند.

کشور سالانه حدود 100 تا 150 هزار تن واردات گوشت دارد البته در برخی زمان‌ها این میزان کمتر می‌شود اما طی سال‌های گذشته هیچ وقت نتوانسته است شکاف اندک بین تولید و خود‌اتکایی را تکمیل کند.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین گفت: وارداتی که قبلا به منطقه سیستان و بلوچستان انجام می‌شد و بعد از پروار دام به کشور منتقل می‌شد نیز متوقف شده است.

به گفته خندان رو واردات گوشت اکنون تنها از کشور برزیل انجام می‌شود.

در حالی قیمت گوشت افزایش یافته است که یک ماه پیش در پی اصرار تولید کنندگان وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات 10 هزار راس دام را به خارج از کشور صادر کرد.

به گزارش خبرنگار فارس قیمت گوشت گوساله خالص در بازار تهران کیلویی 31 هزار تومان، گوشت سردست گوسفندی 27 هزار و 500 تومان، گوشت گرد‌ران گوسفندی 31 هزار و 500 تومان و گوشت نیم‌شقه گوسفندی 26 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.

کد خبر دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =