شیر ماده غذایی ارزشمند است که مصرف آن در هر سنی مفید و عدم مصرف آن باعث بروز بیماری‌های‌ مختلف است، بنابراین در کشورهای توسعه یافته برای مصرف آن یارانه می‌دهند، ولی در ایران همواره قیمت آن افزایش و مصرف آن کاهش می‌یابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بالاخره پس از ماه‌ها چانه‌زنی دامداران و تولید‌کنندگان شیر با دولت، این ماده غذایی ارزشمند درست در ابتدای ماه مبارک رمضان با 15 درصد افزایش قیمت، گران شد و احتمالا الباقی گرانی 15 درصدی آن به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

تا چندی پیش  هر کیلوگرم شیر از دامداران با قیمت 1110 تومان خریداری می‌شد که با اختصاص یارانه 300 میلیارد تومانی توسط دولت برای خرید شیر، در اواخر سال 92 به هر کیلو شیر 190 تومان یارانه تعلق گرفت و بدین ترتیب قیمت خرید شیرخام از دامدار 1300 تومان محاسبه می‌شد.

اما با وجود قیمت 1300 تومان قیمت خرید شیر خام از دامدار، تولیدکنندگان شیر از این قیمت رضایت نداشتند و می‌گفتند که قیمت تمام شده شیر برای آنها بیش از 1300 تومان است و با این قیمت دیگر نمی‌توانند تولید شیر را ادامه دهند.

براساس این گزارش: به دلیل حل مشکلات دامداران و مسائل مربوط به تولیدکنندگان شیر، بالاخره دولت در 26 خرداد سال جاری قیمت خرید شیر خام از دامدار را  1440 تومان اعلام کرد.

چند روز پس از اعلام افزایش قیمت خرید شیر خام از دامدار قیمت شیر درست در روزهای نخست ماه مبارک رمضان در بازار 15 درصد افزایش یافت در حالی که دامداران مدعی‌اند که کارخانه‌ها هنوز هم شیر را با قیمت 1110 تومان از آنها می‌خرند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی شیر ایران نیز می‌گوید: بازار کشش خرید شیر خام را به قیمت 1440 تومان از دامدار ندارد و براساس مجوز ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت شیر از اول تیرماه قیمت شیر خام برای مصرف‌کننده را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و این قیمت بر اساس کیفیت شیر بین 1110 تومان تا 1250 تومان متغییر است.

به گزارش فارس: باکری در یک سناریوی دیگر به خبرنگار فارس می‌گوید: به تازگی 300 میلیارد تومان یارانه جدید برای شیر تصویب شده که با پرداخت 190 تومان به ازای یک کیلوگرم شیر خام، و خرید شیر خام از سوی کارخانه‌ها با قیمت 1250 تومان، قیمت شیر خام از دامداران به 1440 تومان می‌رسد.

به هرحال قیمت خرید شیر از دامدار چه با  1110 تومان، چه با قیمت  1250 تومان و چه با قیمت 1440 تومان برای مصرف‌کننده 15 درصد گران شده و قرار است 15 درصد بقیه گرانی هم در ماه آینده آشکار شود.

این گزارش می‌افزاید: گران شدن شیر قطعا با گران شدن مشتقات این ماده غذایی و به طور کلی لبنیات همراه است و گرانی هم کاهش مصرف را به دنبال دارد، اما متاسفانه این ماده غذایی ارزشمند بسیار برای بدن مفید است و عدم مصرف و کاهش مصرف آن به دلیل ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن که شاید در راس آن پوکی استخوان باشد عواقب بسیاری برای فرد و جامعه در پی دارد.

براساس این گزارش: بروز هر گونه بیماری نه تنها فرد و خانواده آن فرد را به خود درگیر می‌کند، بلکه در شکل اپیدمی آن، جامعه را هم درگیر می‌کند و قطعا بر اثر بروز بیماری در میان افراد جامعه، دولت‌‌ها هم متضرر می‌شوند.

به گزارش فارس: با توجه به اهمیت مصرف شیر برای کلیه افراد جامعه دولت‌ها باید تدابیر ویژه‌ای را برای پیشگیری از گرانی شیر برای مصرف‌کننده بیندیشند و در عین حال تولید‌کننده همواره باید در شرایطی باشد که امکان تولید مطلوب و دائم برایش فراهم باشد و در نتیجه تولید متضرر نشود.

در رابطه با اهمیت مصرف شیر و عواقب ناشی از کاهش مصرف این ماده مغذی و پرارزش نظرات کارشناسان مختلف را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* سرانه مصرف شیر یک پنجم کشورهای توسعه یافته است

حسین چمنی مشاور صنایع شیر ایران در مورد اهمیت مصرف شیر و عواقب ناشی از کاهش مصرف آن به فارس گفت: مسئولان باید با شرکت در جلسات فرهنگ‌سازی به اهمیت استفاده از شیر و لبنیات پی ببرند.

وی افزود: نگاه مردم، جامعه و مسئولان باید نسبت به این ماده حیاتی عوض شود و نباید مانند کالاهایی دیگر به آن نگاه شود، زیرا هیچ محصول جایگزینی برای شیر و فرآورده‌های لبنی وجود ندارد.

مشاور صنایع شیر ایران اظهار داشت: رابطه مستقیمی با مصرف فرآورده‌های لبنی و افزایش بهره‌وری افراد وجود دارد، به طوری که افزایش مصرف این محصولات باعث افزایش کارآیی، طول عمر، توانایی و انجام کار می‌شود.

چمنی گفت: هیچ ماده غذایی برای جایگزینی شیر و فرآورده‌های لبنی وجود ندارد. غلات، میوه، گوشت، حبوبات، دانه‌های روغنی را می‌توان با محصولات دیگر جایگزین کرد اما در مورد شیر و فرآورده‌های لبنی این امکان وجود ندارد.

وی افزود:  در صورت کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در سبد غذایی خانوار‌ها شاهد انواع بیماری‌ها از جمله کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، پوکی استخوان و سایر بیماری‌ها خواهیم بود.

مشاور صنایع شیر ایران بیان داشت: 8 درصد جمعیت کشور معادل 6.2 میلیون نفر سالمند هستند و طی 4 دهه آینده این جمعیت 24 درصد یعنی 26 میلیون نفر خواهد رسید.

چمنی گفت: از نگاه مسئولان سرانه مصرف شیر در کشور 85 کیلوگرم است در حالی که به اعتقاد من این میزان 65 کیلوگرم است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف شیر 300 کیلوگرم و حتی در برخی از کشورها 500 کیلوگرم است.

* کشورهای توسعه‌یافته به شیر یارانه می‌دهند

عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اهمیت مصرف شیر گفت: شیر  یک غذای کامل است که انسان از بدو تولد تا پایان عمر برای سلامتی به نوشیدن آن نیاز دارد و مصرف آن برای بدن ضروری است.

وی افزود: اهمیت مصرف شیر و لبنیات آن قدر زیاد است که کشورهای توسعه یافته برای ارزان رسیدن آن به دست آحاد مردم جامعه به آن یارانه می‌دهند، در حالی که کشور ما در حال دور شدن از یارانه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: بیماری‌هایی همچون سرطان و دیابت در کشورمان رو به گسترش است که به نظرم شیوع این بیماری‌ها بر اثر تغذیه نامناسب و کاهش مصرف برخی مواد غذایی رخ داده است، بنابراین باید دولت به مصرف شیر توسط مردم اهمیت دهد، چرا که عدم مصرف این ماده غذایی باعث بروز بیماری‌های زیادی از جمله پوکی استخوان می‌شود.

فتاحی تصریح کرد: گران شدن این مواد غذایی و به ویژه گرانی آن در ماه مبارک رمضان درست نبود، زیرا ما یک کشور مسلمان هستیم و سایر کشورهای مسلمان در ماه مبارک رمضان قیمت محصولات غذایی مورد نیاز مردم را کاهش می‌دهند.

* هیچ ماده غذایی جایگزین مصرف شیر نمی‌شود

شیوا فرجی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد اهمیت مصرف شیر و عواقب ناشی از کاهش مصرف آن، گفت: بدن انسان به یک منبع کلسیم برای اعمال فیزیولوژیکی و کاتالیست کردن خیلی از واکنش‌های شیمیایی نیاز دارد و بدون کلسیم بدن دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: هر واکنشی که در بدن انجام می‌شود، باید سرعت عمل داشته باشد، وگرنه با وقفه انجام می‌شود و واکنش‌هایی که بر روی سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد وابسته به میزان خروج و ورود کلسیم در بدن است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: فقدان کلسیم در بدن بیماری‌‌هایی مانند پوکی استخوان، پوست، مو و ناخن و حتی بیماری اعصاب و گرفتگی عضلات را ایجاد می‌کند.

فرجی گفت: اگرچه کلسیم در مواد غذایی دیگر از جمله کلم بروکلی موجود است، ولی کلسیم هیچ ماده غذایی جایگزین کلسیم موجود در لبنیات و بخصوص شیر نمی‌شود، زیرا میزان کلسیم و پتاسیم موجود در لبنیات با یکدیگر متناسب است و این تناسب در سایر مواد خوراکی وجود ندارد.

وی افزود: مقدار کلسیم موجود در برخی از مواد خوراکی ممکن است، از میزان کلسیم موجود در لبنیات بیشتر باشد، اما اندازه پتاسیم به همان میزان مورد نیاز بدن مثبت نیست.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: بدن هر فرد سالم روزانه به 3 واحد لبنیات نیاز دارد که می‌توان 2 واحد آن را از لبنیات و یک واحد آن را از مواد غذایی دیگر که حاوی کلسیم است، تأمین کرد.

وی افزود: میزان نیاز بدن به شیر در افراد آسیب‌پذیر، بیمار، کودکان بسته به تشخیص پزشک ممکن است، کمتر یا بیشتر شود.

فرجی بیان داشت: هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست و یک لیوان دوغ و سی گرم پنیر است.

وی افزود: بین مصرف لبنیات پرچرب و کم چرب به لحاظ کلسیم و پتاسیم رساندن به بدن تفاوتی وجود ندارد و مقدار چربی که در شیر پرچرب و یا لبنیات پرچرب وجود دارد، معمولا در کارخانه‌ها به آن اضافه می‌شود که مصرف آن مضر نیست و با مصرف نکردن آن هم مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌شود.
کد خبر سرانه مصرف شیر یک پنجم کشورهای توسعه یافته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =