یارانه‌ای بودن گندم باعث شده که سیلوهای خصوصی خالی بماند و محصول خرید تضمینی شده تحویل دولت شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سیلوسازی در ایران بدون ضابطه و توجه به مکان‌هایی که لازم است ایجاد شود، انجام شده است.

اکبر شریفی افزود: در حال حاضر سیلوداران با رکود عجیبی روبه‌رو هستند، به‌گونه‌ای که در بیشتر روزهای سال هیچ استفاده‌ای از سیلوهای خود نمی‌کنند و نتیجه‌ای جز خوابیدن سرمایه برایشان نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته برای ساخت سیلو یارانه پرداخت می‌شد و لذا افراد زیادی ترغیب شدند تا ساخت و ساز کنند، اما در حال حاضر تعداد زیادی از سیلوها بلااستفاده مانده است.

شریفی ادامه داد: در سال‌هایی که خودکفایی محصولات کشاورزی رقم می‌خورد، سیلوهای دولتی و خصوصی منفعت می‌بردند، اما در مابقی سال‌ها تنها ذخیره محصولات کشاورزی در انحصار سیلوهای دولتی قرار می‌گیرد و سیلوداران با زیان روبه‌رو می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حالی که در بعضی بنادر ازجمله بندرعباس، نیاز به ساخت سیلو است، اما همچنان بی‌نصیب مانده و در برخی دیگر از مناطق کشور بدون توجه به نیاز، ساخت و ساز انجام شده است.

سیلوسازی باید طبق ضابطه انجام شود، نه رابطه!

رئیس هیات‌مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران یادآور شد: خریدهای تضمینی و اختصاص یارانه برای خرید محصولات کشاورزی، باعث شده که انحصار خرید به دولت تعلق گیرد و بدین‌ترتیب بخش خصوصی بی‌نصیب بماند و دچار خواب سرمایه شود.

شریفی تأکید کرد: در حال حاضر کشاورزان و سیلوداران خصوصی با ضرر و زیان روبه‌رو می‌شوند، زیرا گندم تنها توسط مراکز دولتی خریداری و انبار می‌شود و بخش خصوصی هیچ استفاده‌ای از این مسئله نمی‌برند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر بپذیریم که هر کاری برابر اصول و ضوابط و کار کارشناسی انجام شود، دیگر شاهد خاک خوردن سرمایه‌ها و ساخت و سازهای بی‌ضابطه نخواهیم بود.
کد خبر سیلوهای خصوصی از گندم تضمینی بی‌نصیب ماندند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =