هرچند افزایش‌های ناشی از قیمت حامل‌های انرژی در تولید اثر خود را خواهد گذاشت، اما شوک قیمتی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در حاشیه همایش صنعت دام و طیور شرکت نهاده‌های دامی جاهد، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: هرچند صادقانه‌ترین پاسخی که باید متناسب با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به مردم داد، اثرات ناشی از تغییرات قیمتی حامل‌های انرژی در بخش تولید است، اما شوک قیمتی نخواهیم داشت.

حسن رکنی افزود: نمی‌توان افزایش دستمزد کارگران و قیمت حامل‌های انرژی را شاهد بود، اما انتظار داشت محصولات تولیدی افزایش پیدا نکند، اما ستاد تنیظم بازار تلاش می‌کند با پرداخت یارانه یا شفاف‌سازی نظام عرضه و تقاضا، قیمت‌گذاری منطقی را به‌دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ما به‌دنبال گران‌فروشی نیستند و تلاش می‌رود با افزایش بهره‌وری و رویکرد حمایتی دولت، افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای نباشد که قشر آسیب‌پذیر را متضرر کند.

تولید هشت میلیون و 200 هزار تن شیر

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: با توجه به اصلاح نژاد و گونه‌های ژنتیکی، تولید شیر به هشت میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

رکنی تصریح کرد: پیش از این، عدد دیگری اعلام شده بود که با بررسی کارشناسانه مشخص شد میزان تولید شیر هشت میلیون و 200 هزار تن است و با در نظر گرفتن فرآورده‌های تولیدی به 100 تا 110 میلیون تن برسد.

وی یادآور شد: میزان تولید شیر در دنیا 730 هزار تن است که با توجه به جمعیت یک‌سومی ایران می‌توان به این نتیجه رسید که میزان تولید شیر ایران نزدیک به میانگین دنیا است.

رکنی با اشاره به تأثیر مصرف شیر در سلامت غذایی ایران تأکید کرد: تلاش می‌شود تا به شکلی در تغذیه مردم استفاده از لبنیات افزایش پیدا کند تا از امراز و بیماری‌های عمومی نظیر پوکی استخوان جلوگیری شود و در هزینه‌های درمان کشور نیز صرفه‌جویی به‌عمل آید.

حمایت همه‌جانبه وزارت جهادکشاورزی از سرمایه‌گذاری در تولیدات دامی


معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: با اصلاح الگوی مصرف، انتظار کاهش هزینه‌های تولید وجود دارد؛ امید می رود بتوانیم میانگین تولید شیر ایران را با تولید مطلوب دنیا که 500 میلیون تن است، مقایسه کنیم.

وی همچنین گفت: در همایش امروز، تعدادی از شرکت‌ها، برنامه‌های منسجمی پیرامون اصلاح نژاد دام‌های سنگین استفاده کرده‌اند که با استفاده از علم ژنومیک، دستیابی به خودکفایی شیر و گوشت را برای کشور دستیافتنی‌تر کرده است.

رکنی در ادامه افزود: به‌منظور رسیدن به خودکفایی در تولید شیر و گوشت، وزارت جهادکشاورزی از همه ابزارهای حمایتی خود نظیر پرداخت تسهیلات و ارائه مجوزها برای واردات دام‌های سنگین و سبک با بازده بالا آمادگی کامل دارد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت کافی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور رسیدن به خودکفایی گوشت انجام خواهد شد.

100 هزار تن کسری گوشت وارد می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به میزان تولید گوشت کشور ادامه داد: در زمان حاضر، 800 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور تولید شده و 100 هزار تن مابقی از محل واردات تأمین می‌شود.

رکنی تصریح کرد: بر اساس اقتصاد مقاومتی، تولیدکنندگان در مجموعه دولت تلاش می‌کنند تا خوداتکایی در محصولات پروتئینی به‌ویژه تولید گوشت را هرچه سریع‌تر محقق کنند.

وی با اشاره به حمایت مؤثر هیات دولت از بخش کشاورزی یادآور شد: طی سه ماه پایانی سال گذشته، یارانه خوبی به بخش شیر اختصاص یافت و اکنون انتظار می‌رود با پرداخت یارانه به تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها متناسب با اقتصاد مقاومتی بتوان ضریب تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی را افزایش داد.

صادرات 45 هزار تنی مرغ و 3300 تنی تخم‌مرغ به بحرین و عراق

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تأکید کرد: اکنون تولید میزان روزانه مردم به شکل مؤثری در حوزه محصولات پروتئینی انجام شده و مازاد تولید نیز در این حوزه که به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان صادر می‌شود.

رکنی با اشاره به نزدیک شدن ماه رمضان اظهار داشت: مواد پروتئینی به وفور در واحدهای تولیدی، تولید شده و نیاز مردم توسط تولیدکنندگان داخلی ذخیره‌سازی شده است و حتی مازاد تولید برای صادرات نیز در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: تاکنون 45 هزار تن گوشت مرغ به کشورهای همسایه صادر شده و بیش از سه‌هزار و 300 تن تخم‌مرغ به بحرین و عراق ارسال شده است.

رکنی در پایان افزود: بر اساس تنظیم بازار داخلی، تراز منفی را تجربه می‌کنیم و شرایط برای ارزآوری مهیا است.
کد خبر شوک قیمتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نداریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =