عرضه تخم‌مرغ در خیابان‌ها و میادین شهر یکی از شیوه‌هایی است که تولیدکنندگان برای فروش مازاد تولید به آن روی آورده‌اند در حالی که به دلیل قابلیت فسادپذیری سریع و خطرات ناشی از مصرف تخم‌مرغ فاسد باید سریعاً فکری بای این معضل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عرضه تخم‌مرغ به شیوه غیربهداشتی (به وسیله وانت) در خیابان‌ها و میادین شهر تهران به یکی از روش‌های فروش این کالای خوراکی تبدیل شده است.

تخم‌مرغ ماده غذایی فسادپذیری است که باید در محیط سرد و خنک نگهداری شود و در غیر این صورت به سرعت فاسد و غیرقابل مصرف می‌شود.

بنابراین عرضه تخم‌مرغ به روش غیراصولی و غیربهداشتی در سطح شهر که اخیراً زیاد به چشم می‌خورد برای مصرف‌کنندگان این ماده غذایی بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز مسمومیت‌های شدید شود.

تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تخم‌مرغ یکی از دلایل عرضه خیابانی تخم مرغ را تولید مازاد بر مصرف آن عنوان می‌کنند و معتقدند اگر شرایط صادرات یا ذخیره‌سازی مازاد بر مصرف این کالای خوراکی فراهم شود،تولیدکنندگان تخم‌مرغ مجبور به فروش مازاد بر مصرف به این روش‌ها نیستند و به لحاظ اقتصادی هم برای تولید کننده و هم برای دولت بسیار پرفایده است.

* تخم‌مرغ‌ها سالم و بهداشتی هستند


هدایت اصغری
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد شیوه فروش غیربهداشتی تخم‌مرغ بر روی وانت در خیابان‌ها و اینکه چه نظارتی بر روی این شیوه توزیع می‌شود، گفت: تخم‌مرغ‌های عرضه شده کاملاً سالم و بهداشتی هستند و محصولی که از واحد خارج می‌شود نظارت کیفی و بهداشتی بر روی آن انجام شده و کیفیت خوبی دارند.

وی به دلیل توزیع تخم‌مرغ در خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: تولید تخم‌مرغ خطی است، بدین معنی که ماهیانه حدود 85 هزار تن تولید می‌شود ولی مصرف تخم‌مرغ خطی نیست و گاهی بین 10 تا 15 هزار تن کاهش می‌یابد و کاهش مصرف باعث مازاد تولید می‌شود و به این ترتیب تناسب بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.

* امکان ذخیره‌سازی تخم‌مرغ فراهم نیست


مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار بیان داشت: هر کیلو تخم‌مرغ از تولیدکنندگان با قیمت 2600 تومان خریداری می‌شود در حالی که قیمت تمام شده آن برای تولیدکنندگان 4500 تومان است بنابراین در چنین مواقعی باید دولت به تولیدکنندگان مشوق  دهد و یا شرایط ذخیره‌سازی تخم‌مرغ را برای آنان فراهم کند.

وی افزود: همچنین دولت برای عرضه مازاد تخم‌مرغ باید شرایط را برای صادرات این محصول فراهم کند در حالی که تاکنون اقدامی در این مورد انجام نداده است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار بیان داشت: وقتی دولت اقدام به ذخیره‌سازی تخم‌مرغ می‌کند باید مایحتاج نقدی تولید کننده را فراهم کند زیرا با ذخیره‌سازی محصول تولیدکننده تمام نقدینگی‌ تولید کننده را کد می‌ماند و به این ترتیب امکان فعالیت اقتصادی از تولید کننده گرفته می‌شود.

وی افزود: همچنین دولت به جای پرداخت پول نقد به تولید کنندگان می‌تواند تا پایان زمان ذخیره‌سازی حداقل نهاده‌های مورد نیاز تولید کنندگان را فراهم کند.

* تخم‌مرغ در خارج از یخچال به سرعت فاسد می‌شود

شیوا فرجی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس و در پاسخ به این سؤال که عرضه تخم‌مرغ و فروش آن در خیابان‌ها و نگهداری آن در بیرون یخچال چه پیامدهایی دارد، گفت: این شیوه فروش تخم‌مرغ بسیار غلط و غیربهداشتی است زیرا معلوم نیست که این ماده چه مدت در بیرون یخچال بوده است و چه زمانی فاسد شده است.

وی افزود: حتی با فرض اینکه تخم‌مرغ عرضه شده پاستوریزه است و در فرآیند تولید آن تاریخ تولید و انقضاء محصول مشخص شده است ولی از آنجا که نمی‌دانیم این ماده غذایی چه مدتی در بیرون یخچال مانده است و از آنجا که این محصول بسیار سریع فاسد می‌شود مصرف آن خطرناک است.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: تشخیص فساد تخم‌مرغ در مراحل اولیه بسیار سخت است و در مراحل اولیه مشخصه‌ای برای جدا کردن تخم‌مرغ فاسد وجود ندارد.

فرجی گفت: تخم‌مرغ‌هایی که از روی شکل می‌توان فاسد بودنشان را تشخیص داد مدت بیشتری از فسادشان گذشته و مراحل اولیه فساد را طی کرده‌اند.

* مسمومیت ناشی از مصرف مواد پروتئینی فاسد خطرناک است


این کارشناس تغذیه اظهار داشت: فساد مواد پروتئینی نسبت به سایر اقلام خوراکی بیشتر است و میزان اثرگذاری آن روی بدن بسیار زیاد و خطرناک است.

وی گفت: عوارض مصرف مواد پروتئینی فاسد بر روی بدن بسیار بیشتر از مصرف یک میوه گندیده است و حتماً اصول بهداشتی در مصرف مواد خوراکی و به خصوص مواد پروتئینی باید رعایت شود.

این گزارش می‌افزاید: متوسل شدن به شیوه‌های غیراصولی در هر کاری همواره ناشی از وجود نقیصه و ضعفی در کار است و اگر چه پناه بردن به روش‌های غیراصولی توجیه‌پذیر نیست اما دست‌اندرکاران هم باید به فکر باشند که در مقابل این مسائل مسئولند و حتماً برای پیشگیری از ضرر تولید کنندگان باید به فکر چاره باشند.
کد خبر عرضه خیابانی تخم‌مرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =