در حالی که دامداران از مشخص نشدن قیمت شیر خام پس از گذشت سه ماه از سال انتقاد دارند یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تعیین نرخ 1350 تومانی خرید هر کیلوگرم شیرخام خبر داد و گفت: این نرخ جدید پس از ماه رمضان اعلام و بازار شیر و لبنیات آزاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام سال گذشته هنوز به صورت کامل به دامداران پرداخت نشده و علیرغم اینکه براساس آمارهای رسمی، آخرین نرخ تورم در سال جاری حدود 30 درصد اعلام شده است قیمت شیر خام هنوز تغییر نکرده و همان 1110 تومانی است که دولت در بهار سال گذشته مصوب کرده بود.

دامداران هم از ابتدای امسال همواره انتقاد خود را نسبت به این بلاتکلیفی اعلام کرده‌اند و معتقدند که مسئولان باید هر چه سریع‌تر تکلیف بازار شیر خام و لبنیات را مشخص کنند چراکه براساس آنچه دولت اعلام کرده آنها تنها 25 درصد افزایش حقوق و دستمزد کارگرانشان را داشته‌اند و هزینه‌های تولید و قیمت حامل‌های انرژی نیز بر اساس همین نرخ تورم اعلام شده برای آنها تغییر کرده است.

البته وزارت جهاد کشاورزی هم در جلسات متعددی با دامداران قیمت شیر خام را کارشناسی کرده اما نرخ 1520 تومانی پیشنهادی این وزارتخانه که البته از قیمت تمام شده 1570 تومانی دامداران کمتر بود هم به تصویب نرسید چراکه پس از ارسال پیشنهادات دستگاه‌های متولی و تولیدکنندگان به ستاد تنظیم بازار نهایتا قیمت 1440 تومان در این ستاد تصویب و برای ابلاغ نهایی به هیات دولت رفت.

اما حالا پس از گذشته حدود سه ماه از سال هنوز قیمت خرید شیر خام از دامداران مشخص نشده و دولت تکلیف این قشر از تولیدکنندگان را مشخص نکرده است.

همچنین در حالی که از ابتدای امسال وزارت جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جهموری بر حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در قالب ادامه یارانه شیرخام در سال جاری تاکید کرده یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: به نظر می‌رسد دولت با توجه به خالی بودن خزانه‌اش دیگر توان ادامه دادن یارانه شیر را ندارد و 1350 یا 1370 تومان آخرین قیمتی است که برای خرید هر کیلوگرم شیر خام تعیین کرده اما می‌خواهد این قیمت را پس از ماه رمضان اعلام کند که افزایش قیمتی در بازار شیر و لبنیات ایجاد نشود.

این درحالی است که در ماده 4 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها آمده است:‌ " دولت باید به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه نسبت به هدفمندی‌ یارانه‌ گندم، برنج،‌روغن، شکر و ... اقدام کند و یارانه پرداختی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد".

تعیین قیمت جدید 1350 یا 1370 تومانی شیر خام که البته بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده‌ای است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده از طرفی می‌تواند دامداران را نسبت به آینده تولیدشان ناامید کند و از سوی دیگر آزاد شدن بازار شیر و لبنیات می‌تواند روند کاهش مصرف این محصولات را تقویت کند که حاصلی جز افزایش ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان ندارد.

گرچه تصمیم‌گیری‌های مسئولان برای آینده بازار شیرخام و لبنیات پشت درهای بسته ستاد تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که قیمت جدید تا پایان ماه رمضان اعلام نشود اما از دید بخش تولید منطقی نیست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش به بهانه افزایش نیافتن قیمت در ماه رمضان و به اصطلاح حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان را یک ماه دیگر بلاتکلیف بگذارد.
کد خبر قیمت شیر و لبنیات بعد از ماه رمضان آزاد می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =