دبیر انجمن روغن نباتی اعلام کرد: سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن روغن خام وارد می‌شود و نهایتا 100 هزار تن نیز از محل تولید داخلی تامین می شود اما حمایت از تولیدکنندگان داخلی از اهداف اصلی دولت و بخش خصوصی است.

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: تامین روغن خام برای صنایع روغن نباتی از محل واردات دانه‌های روغنی یا روغن خام تفاوتی ندارد اما باید بررسی شود که از نظر پتانسیل‌های موجود و هزینه‌های تولید کدام یک صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی افزود: در تولید روغن نباتی هدف اصلی، حمایت از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی است؛ بنابراین هر قدر دولت هدف‌گذاری‌اش مبنی بر توسعه و رشد تولید دانه‌های روغنی باشد صنایع روغن نباتی خریدار روغن خام استحصال شده از دانه‌های روغنی تولید داخلی می‌شوند و کشاورزان انگیزه بیشتری برای تولید خواهند داشت.

دبیر انجمن روغن نباتی اعلام کرد: امسال هم دراین راستا سازمان حمایت نرخ 3200 تومانی را برای خرید روغن خام حاصل از دانه‌های روغنی تولید شده در داخل کشور اعلام کرد که صنایع روغن نباتی نیز این قیمت را پذیرفت و اعلام کرد که اگر قیمت فروش این محصول در بازار کمتر از قیمت اعلام شده باشد حاضر است روغن خام حاصل از دانه‌های روغنی داخلی را با این نرخ به صورت تضمینی خریداری کند.

قبله ادامه داد: خوشبختانه بازار به گونه‌ای بود که در حال حاضر نرخ خرید روغن خام استحصال شده از دانه روغنی به کیلویی 3220تومان رسید.

بلااستفاده ماندن ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی

وی تصریح کرد: نباید حمایت از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی را با حمایت از صنایع روغن‌کشی یکسان دانست چرا که طی سال های گذشته ظرفیت‌های بیش از اندازه و معطل زیادی بدون مطالعه در صنایع مختلف از جمله صنعت روغن کشی ایجاد شده که هم اکنون بلااستفاده مانده اند که دولت باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه‌های خود را اعلام کند.

دبیر انجمن روغن نباتی اظهار کرد: اگر بخواهیم به جای واردات روغن خام دانه روغنی وارد کنیم باید سالانه حدود شش میلیون تن دانه روغنی وارد کنیم که در تغییر ضریب وابستگی کشور به این محصول هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد و تنها هزینه‌های تولید روغن نباتی درکشور ممکن است افزایش یابد چرا که کشورهای تولیدکننده دانه روغنی حاضر نیستند ارزش افزوده حاصل از روغن خام را به کشور دیگری صادر کنند؛ بنابراین با تغییر سیاست گذاری‌های خود تعرفه صادرات دانه‌های روغنی را افزایش خواهند داد.

روغن جزو کالاهای اولویت اول

به گفته قبله واردات روغن خام در گذشته عمدتا از آرژانتین صورت می گرفت که در حال حاضر واردات روغن خام حاصل از سویا و آفتابگردان از آمریکای جنوبی و روغن پالم از مالزی صورت می گیرد.

وی گفت: قیمت گذاری روغن در داخل کشور جزو کالاهای اولویت اول به شمار می‌رود و در حیطه اختیارات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است اما تنظیم بازار روغن نباتی که به انجمن روغن نباتی واگذار شده است به گونه‌ای انجام می‌شود تا از سیاست گذاری‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور حمایت شود.
کد خبر واردات سالانه 1.4 میلیون تن روغن خام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نماینده صنعت ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 1
    به نظر می رسد ایشان به غیر از صنعت روغن نباتی در سایر صنایع هم تخصص دارند که اظهار نظر می نمایند.می خواستم نظر ایشان در مورد صنعت خودرو و قیمت آن و معضلات سایرصنایع نیز اظهار نظر نمایند تا مشکلات آنها نیز موشکافی شود
  • بیینده ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    10 0
    این مصاحبه ایشان بسیار خلاصه تر از مصاحبه قبلی ایشان می باشد که می تواند ناشی از دو علت باشد. یا تاثیر ماه مبارک رمضان می باشد که باعث کاهش توان جسمی ایشان شده است و یا گذشت زمان و فکر کردن روی مصاحبه قبلی ایشان ،باعث این امر شده است با توجه به این امر می توان امیدوار بود با گذشت اندک زمانی دیگر، قسمت هایی از این مصاحبه نیز اصلاح شود.
  • روغنکش ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    11 0
    چرا بلااستفاده بودن ظرفیت کارخانجات باعث به وجد آمدن ایشان شده است.
  • مصرف کننده ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    9 1
    روغن جز کالا های اولویت اول است البته نه روغنی که پالم در آن جایگزین سویا و آفتابگردان نشده باشد