۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماء‌الشعیر و مالت ایران گفت: سرانه مصرف ماء‌الشعیر در ایران بسیار پایین است و نسبت با میانگین مصرف در دنیا فاصله بسیار زیادی دارد؛ به طور مثال مصرف سرانه نوشابه در کشور ما حدود ۳۰ لیتر است در حالی که مصرف سرانه ماء‌الشعیر با وجود خاصیت های گوناگون از ۴ لیتر فراتر نمی رود.

سید حمیدرضا کمال علوی به خبرنگار تراز گفت: ماء‌الشعیر با مصرف سرانه  ۲۲.۰۶لیتر در سال، بعد از چای،‌نوشابه های گازدار،‌شیر و قهوه، ‌پنجمین جایگاه را در میان انواع آشامیدنی های جهان به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشور آلمان سرانه مصرف نوشابه ۹۰لیتر و مصرف سالانه ماء‌الشیعر۱۵۰ لیتر است.
وی افزود: همزمان با پیشرفت فن آوری تولید نوشابه ها اصلاعات مفیدی در حیطه علوم زیستی و بیولوژیکی بدست آمده که ارزش و اهمیت نوشیدنی های طبیعی یا ساخته شده بر اساس مواد طبیعی را مشخص می کند. از این روز گرایش افراد به مصرف نوشیدنی های طبیعی از جمله ماء‌الشعیر و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه به منظور تامین مواد مغذی نظیر ویتامین ها،‌ املاح معدنی و اسیدهای آمینه افزایش یافته است.
کمال علوی بیان کرد: در کشور ما نیز در چند سال اخیر آگاهی افراد نسبت به این موضوع افزایش یافته و گرایش مردم به مصرف محصولات طبیعی و برخورداری از سلامتی بیشتر شده است. از سوی دیگر سیاست گذاری ارگان های مسوول به گونه ای است که حمایت های همه جانبه ای از این گونه پروژه ها می شود.
وی ادامه داد: صنعت ماء‌الشعیر طی این سال ها در ایران از رشد چشمگیری برخوردار بوده و با بهره برداری از واحدهای در دست احداث به نظر می رسد ظرفیت تولید ماء‌الشعیر در کشور نسبت به سه سال گذشته چندین برابر شود.
امروز در قفسه فروشگاه ها برندهای بسیار متنوعی از ماء‌الشعیر در طعم های گوناگون و بسته بندی های شکیل و زیبا می توان یافت که نشان از توسعه این صنعت و علاقه مصرف کنندگان به این محصول ارزشمند دارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماء‌الشعیر و مالت ایران به خبرنگار تراز گفت: فواید بسیار ارزشمند ماء‌الشعیر این محصول را به جایگزین مناسب و ایده آلی برای نوشابه های گازدار که بیشتر حاوی مواد قندی فراوانی هستند، مبدل ‌ساخته است.
وی درباره مشکلات فعالان و تولید کنندگان ماء‌الشعیر در ایران توضیح داد: از جمله مشکلاتی که انجمن با آن مواجه است می توان به مواردی از قبیل ثابت نبودن نرخ ارز،‌مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه،‌ موانعی که برای شرکت ها و اعضا جهات تامین منابع مالی وجود دارد ،‌قرار گرفتن ماء‌الشعیر در زمره نوشابه های گازدار از سوی برخی از سازمان ها مانند سازمان مالیات بر ارزش افزوده،‌ همچنین واردات برخی محصولات بی کیفیت خارجی و... اشاره کرد.
وی اظهار داشت:همواره در انجمن سعی می شود با تعاملی که میان اعضای وجود دارد و همچنین ارتباط به وجود آمده با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تفاهم نامه تنظیمی‌ قیمت گذاری روی محصولات با نهایت دقت نظر و وسواس بیشتری صورت گیرد و منافع مصرف کنندگان نهایی نیز در نظر گرفته می شود.
وی درباره تعداد اعضای این انجمن گفت: در حال حاضر ۵۰عضو فعال وغیر فعال در زمینه تولید ماء‌الشعیر و مالت در حال فعالیت هستند البته این انجمن در تلاش مستمر برای برقراری ارتباط تنگاتنک و صمیمانه با فعالان این بخش است.
وی بیان کرد:شواهد علمی بر جنبه های گوناگون سودمندی مصرف ماءالشعیر دلالت دارند؛ ترکیبات متنوع موجود در آن خواص سلامت بخش گوناگونی نظیر ممانعت از آترواسکلروز (تصلب شریان ها)، ابتلا به سرطان، افزایش اسید اوریک و پوکی استخوان را ایجاد می کنند. بنابراین با مقایسه فواید گفته شده در مورد ماءالشعیر و مضرات موجود در مورد نوشابه های گازدار، می توان نوشیدنی مناسب تر را انتخاب کرد.
وی در پایان درباره فواید این نوشیدنی گفت: یکی از مواد افزودنی در ماءالشعیر،عصاره رازک است که خواص طبی زیادی از قبیل دفع سنگ کلیه، ادرار آور بودن، ضدعفونی کننده دستگاه گوارش و دستگاه تنفس است.
ماءالشعیر علاوه بر رفع تشنگی، بر روی کارکرد کلیه اثر بسیار خوبی دارد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند و همچنین باعث رفع خستگی اعصاب می شود.
این نوشیدنی حاوی انواع ویتامین های گروه Bشامل B۱، B۲، B۳، B۶، اسید پانتوتنیک (B۵)، بیوتین، اسید فولیک، B۱۲ و ویتامین C  بوده که برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌توانند مفید باشند. این ویتامین‌ها محلول در آب هستند  و در سنتز واسطه های عصبی نقش موثری دارند که در رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.
کد خبر چرا ایرانی ها کمتر ماء الشعیر می خورند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    1 0
    ما دوغ می خوریم
  • حسن عبیداوی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 0
    دوغ محلی با پونه می خوریم
  • جعفرزاده ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    دوغ بهترین نوشیدنی است البته کم چرب و بهداشتی