۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
چندی پیش بود که زمزمه‌هایی در مورد مشکلات دامداران و هزینه‌های سنگین تولید به گوش می‌رسید و باز هم ظاهرا اولین راه‌ حل برای رفع مشکلات، افزایش قیمت بود، بنابراین قرار شد افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام گره‌ای از مشکلات دامداران بگشاید اما ظاهرا این گره نه تنها باز نشد بلکه کور شده است و از افزایش 30 درصدی شیر خام چیزی نصیب دامداران نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، این افزایش در حالی رخ داد که دامداران به شدت با آن مخالف بودند و افزایش قیمت را راهکار رفع مشکلات خود و صنعت شیر کشور نمی‌دانستند.

حسین چمنی، عضو انجمن شیر ایران و مدیرعامل کارخانه شیر پاستوریزه پگاه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان، در این باره گفت: پنج درصد از 15 درصد افزایش قیمت لبنیات متعلق به دامداران بوده و 10 درصد آن صرف هزینه‌هایی چون آب و برق می‌شود.

وی، علت اصلی افزایش 15 درصدی محصولات لبنی را اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: افزایش 25 درصدی دستمزد گارکران و هزینه آب و برق از جمله عوامل افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن است. کارخانجات توان خرید شیر به قیمت 1440 تومان را نداشته و حداکثر توان ما برای خرید شیر خام 1020 تومان است.

چمنی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت محصولات ما تنها 20 درصد افزایش یافته است و هنگام تصویه حساب با دامداران 5 درصد به آنان پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ادامه این وضعیت دامداران ضرر نمی‌کنند، گفت: دولت نباید در این امر دخالت داشته باشد بلکه این امر به عرضه و تقاضای بازار بستگی دارد بنابراین این موضوع دستوری نبوده است. طبق دستور دولت واحدهای تولیدی لبنیات باید حدود 17 درصد سود داشته باشند ولی به دلیل وضعیت عرضه و تقاضا ما تنها 4 درصد سود داریم.

حسین صفرپور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: براساس مصوبه‌ دولت، کارخانجات باید شیر خام را با قیمت 1440 تومان خریداری کنند، ولی نه نتها این امر اجرایی نشده بلکه قیمت محصولات لبنی توسط کارخانجات نیز 15 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت درست نیست، افزود: با توجه به اینکه کارخانجات معتقدند این افزایش به دلیل گرانی آب و برق بوده، ولی ادامه این روند علاوه بر کاهش مصرف موجب ضرر دامداران نیز می‌شود، بنابراین قیمت 1440 تومان منطقی بوده و کارخانجات باید آن را بپذیرند. کارخانجات باید خود را با دامداران یکی بدانند، چرا که حیات هردو به یک دیگر وابسته بوده و مکمل یک‌دیگر هستند.

صفرپور در خصوص راهکار حل مشکلات دامداران بیان کرد: یارانه‌ی حمایت از مصرف‌کنندگان اگر به تولیدکنندگان اختصاص یابد موجب کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده شیر می‌شود.

فرشید صراف، مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی استان نیز اظهار کرده بود: کارخانجات نه تنها قانون خرید ١۴۴٠تومان را اجرایی نکرده‌اند بلکه قیمت خرید شیر خام را نیز کاهش داده‌اند و با توجه به روند کاهش خرید شیر خام، مصرف شیر پایین آمده و در نتیجه تولید شیر خام نیز دچار زیان می‌شود.

به نظر می‌رسد اجرای قانون مصوب خرید تضمینی شیر خام از دامداران و تخصیص یارانه برای تهیه نهاده‎‌های دامی راهکار موثرتری برای حل مشکلات دامداران باشد، چرا که افزایش قیمت شیر خام نه تنها دردی از دامدارای را دوا نمی‌کند بلکه سیر نزولی مصرف لبنیات در کشور را تشدید کرده و ما هر روز شاهد گاوهای شیری خواهیم بود که روانه کشتارگاه می‌شوند.
کد خبر گره مشکلات دامداران کور می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =