مشاور انجمن صنایع لبنی برای تثبیت قیمت شیر و لبنیات بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۳ سناریو مطرح کرد.

حسین چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات آن 26 درصد قیمت تمام شده لبنیات را افزایش می‌دهد، 3 سناریو برای تثبیت قیمت مطرح کرد.

مشاور انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه در محاسبه افزایش 26 درصد قیمت تمام شده شیر خام را با چه قیمتی درنظر گرفتید؟ گفت:  با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت شیر خام اگر کیلویی 1460 تومان باشد، 10 درصد سود هم برای تولیدکنندگان خواهد داشت.

وی در خصوص سناریوها برای تثبیت قیمت لبنیات گفت: در سناریوی اول دولت می‌تواند دو هزار میلیارد تومان به بخش لبنیات یارانه  دهد.

چمنی در خصوص سناریوی دوم گفت:‌ دولت 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده لبنیات را حذف کند و در کنار آن 1500 میلیارد تومان به بخش لبنیات یارانه دهد.

وی همچنین در خصوص سناریوی سوم، نیز گفت: دولت اجازه افزایش 8 درصد قیمت به صنایع لبنی بدهد،در کنار آن مالیات بر ارزش افزوده لبنیات را حذف کند و 1200 میلیارد تومان هم یارانه دهد.

چمنی ادامه داد: در حال حاضر شیر و پنیر سفید، معاف از پرداخت ارزش افزوده هستند اما برای بقیه اقلام لبنی که 60 درصد مصرف لبنیات مردم را شامل می‌شود هنوز 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: دولت امسال مصوب کرده است از محل افزایش دو درصد مالیات بر ارزش افزوده یک درصد به بخش سلامت برگرداند، درحالی که اگر این یک درصد به عنوان یارانه لبنیات پرداخت شود، سهم زیادی در سلامت خواهد داشت.

چمنی گفت: تصمیم‌های دولت باید بر اساس سلامت‌محوری باشد و تمام بودجه و اعتبار را در اولویت نخست به بخش سلامت تخصیص دهد تا افراد مریض نشوند.

مشاور انجمن صنایع لبنی همچنین گفت:‌ به رغم اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه برای رساندن سرانه مصرف شیر به 165 کیلوگرم برنامه‌ریزی شده است، اما در سال‌های گذشته نه تنها توفیقی حاصل نشده، بلکه پس‌رفت هم داشته‌ایم.

چمنی گفت:‌بر اساس آمار بانک مرکزی بعد از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف شیر در کشور 42 درصد کاهش یافته است.

کد خبر ۳ سناریو برای تثبیت قیمت لبنیات بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =