کشاورزی> با استقراض دوهزار میلیارد تومانی از خزانه دولت، تا چند روز آینده همه مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی امروز در سومین جلسه هیات عمومی شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی گفت: با وجود آنکه 500 هزار هکتار از اراضی گندم به‌علت کاهش بارندگی از بین رفت و 20 درصد کاهش تولید داشتیم، اما با فعالیت‌های صورت‌گرفته، تاکنون هفت میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شده است.

محمود حجتی افزود: تا چند روز آینده حجم تولید گندم به هشت میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسری محدودی که برای مصارف صنعتی آرد و نان وجود دارد، از طریق منابع داخلی و خارجی تأمین می‌شود.

حجتی ادامه داد: دولت به‌منظور تأمین مطالبات گندمکاران تاکنون سه‌هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی، دوهزار میلیارد تومان از تنخواه خزانه و یک‌هزار و 400 میلیارد تومان از محل فروش آرد به‌دست آورده و در میان گندمکاران توزیع کرده است.

وی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی دولت چندان مناسب نیست، اما رئیس دولت با تمهیدات مناسبی نظیر استقراض از بانک‌های خصوصی و اخذ دوهزار میلیارد تومان از خزانه بنا دارد تمام مطالبات گندمکاران را طی چند روز آینده پرداخت کند.

صنایع لبنی لج‌بازی می‌کنند

وزیر کابینه یازدهم با اشاره به قیمت شیرخام یادآور شد: در حالی که سال گذشته قیمت پایه شیرخام یک‌هزار و 440 تومان اعلام شد، با وجود موانعی که به‌وجود آمد و کارشکنی‌های صورت‌گرفته، دامداران قیمت پایه شیر در سال جاری را نیز همان یک‌هزار و 440 تومان اعلام کردند که باز هم صنایع لبنی با لج‌بازی از خرید شیرخام خودداری می‌کنند.

حجتی تأکید کرد: صنایع لبنی اعلام می‌کنند بازار کشش لازم برای افزایش قیمت را ندارد، در حالی که ما بارها گفته‌ایم آن بخش که کشش بازار برای خرید شیر به قیمت پایه یک‌هزار و 440 تومان وجود دارد، توسط بخش خصوصی انجام شود و مابقی را دولت خریداری و مبدل به شیرخشک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: شاید نقطه ضعف دامداران، فسادپذیری شیرخام باشد، اما صنایع لبنی نباید فراموش کنند که حیات دو طرف متکی و وابسته به یکدیگر است و نباید منافع و مصالح یکدیگر را نادیده بگیرند.

احداث سالانه 5000 هکتار گلخانه صنعتی ضروری است


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای استفاده از آب گفت: یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که برای مصرف بهینه آب باید در دستور کار قرار گیرد، احداث گلخانه و آبیاری‌های نوین است؛ اکنون تقاضای 10 هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی گلخانه روی میز وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که به معنای به میدان آمدن کشاورزان برای مصرف بهینه آب است.

حجتی همچنین افزود: هرچند با کمک مجلس 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، اما این مبلغ معادل یک‌هزار میلیارد تومان است که با این رقم تنها می‌توان 700 هکتار گلخانه صنعتی راه‌اندازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور نیازمند راه‌اندازی سالانه سه‌هزار تا پنج‌هزار گلخانه صنعتی است که این قابلیت با توجه به نیروهای انسانی متخصص و منابع آب و خاک وجود دارد.

مطالبه‌گری، وظیفه سازمان نظام صنفی است

عضو کابینه یازدهم ادامه داد: از مهم‌ترین اهداف سازمان نظام صنفی، مطالبه‌گری در حوزه کشاورزی است. به‌طور قطع صدای کشاورزان زمانی که شیرخام آنها به قیمت یک هزار و 440 تومان خریداری نمی‌شود، به گوش مسئولان نمی‌رسد؛ لذا سازمان نظام صنفی باید با کمک رسانه‌ها صدای کشاورزان را به گوش بازار برساند و از کارشکنی‌های صورت‌گرفته در حوزه دامداران بکاهد.

حجتی تصریح کرد: سازمان نظام صنفی یکی از مهم‌ترین ابزارهای بخش کشاورزی برای ورود در بازار است که می‌تواند مطالبات خود را در گوشه و کنار پیگیری کند.

وی یادآور شد: اکنون صندوق توسعه کشاورزی 800 میلیارد تومان آورده دارد که با احتساب 51 درصد آورده تشکل‌ها و کشاورزان، رقمی حدود سرمایه بانک کشاورزی که حدود یک‌هزار و 600 میلیارد تومان است، منابع مالی دارد.

حجتی تأکید کرد: اکنون وزارت جهاد کشاورزی با فروش اموال اضافی خود به کمک تشکل‌های تولیدی و کشاورزان آمده است، اما تا زمانی که تشکل‌ها پای میز مذاکره نیایند و بازار را در اختیار نگیرند، مشکلی حل نخواهد شد.

نقدینگی 1000 میلیارد تومانی صندوق توسعه کشاورزی قزوین

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش تشکل‌های کشاورزی اظهار داشت: اکنون صندوق توسعه قزوین توانسته است با چرخش نقدینگی یک‌هزار میلیارد تومانی، تأمین نهاده‌های مورد نیاز را در اختیار بگیرد.

وی در ادامه گفت: چرخش مالی این صندوق به‌تنهایی از شرکت پشتیبانی امور دام بسیار بیشتر است و قابل مقایسه با این شرکت ملی و کشوری نیست.

حجتی همچنین افزود: تشکل‌های نظام صنفی اثبات کرده‌اند هرکجا ورود پیدا کنند، می‌توانند گوی و میدان را در اختیار بگیرند.

دولت اجازه واردات محصولات کشاورزی را نمی‌دهد

وزیر کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: عده‌ای اصرار دارند کالاهای کشاورزی با تعرفه صفر، تورم دو - سه درصدی و سود بانکی بسیار پایین خارجی وارد کشور شود. چگونه کالاهای داخلی باید با این محصولات رقابت کنند و باید پرسید صدای صنف کشاورزی کجاست؟

وی ادامه داد: مگر صنف تولیدکنندگان خودرو، مجوز واردات خودروی وارداتی با تعرفه صفر را می‌دهند که توقع دارند بخش کشاورزی پذیرای کالاهای کشاورزی با تعرفه پایین باشد؟

حجتی تصریح کرد: تشکل‌ها باید برای منافع و مصالح صنفی خود حضور فعال و مؤثر داشته، مدیریت و مالکیت بنیادی را اجرا کنند.

منبع:ایانا
کد خبر 004ee9cabe504a10a4bd6ed74360dc41

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    خوب دولت شروع کنه به خرید شیر 1440 تومانی و تبدیل کردن به شیر خشک دامداران هم مستقیم با دولت طرف بشن نه صنعت