۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
مواد غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانجات تصفیه شکر افزایش قیمت جهانی شکر و بالا رفتن قیمت خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان را دو دلیل عمده موثر بر افزایش قیمت شکر عنوان کرد.

غلامحسین بهمئی  با بیان اینکه شکر کشور از دو منبع داخلی و خارجی تامین می‌شود، اظهار کرد: افزایش قیمت شکر از سال 98 با حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با ارز نیمایی آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت ارز نیمایی تاثیر زیادی بر قیمت شکرهای وارداتی دارد.

بهمئی با تاکید بر اینکه علاوه بر نرخ ارز نیمایی نرخ جهانی شکر نیز در قیمت وارداتی این کالا در داخل کشور موثر است، افزود: اخیرا با افزایش قیمت جهانی شکر روبه‌رو بوده‌ایم که بر قیمت این کالا در بازار داخلی کشور ما تاثیر گذاشته است.

به گفته وی؛ قیمت هر تن شکر وارداتی تحویل ایران از 300 دلار به 440 تا 450 دلار افزایش داشته است.

بهمئی با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه حمل و نقل، این مولفه را نیز بر افزایش قیمت شکر تاثیر گذار دانست.

وی تصریح کرد: هزینه حمل هر کیلوگرم شکر از بندر به طور متوسط از 250 تومان به 500 تومان رشد داشته است.

بهمئی توضیح داد: با توجه به هزینه‌های عنوان شد و هزینه‌های سربار هر کیلوگرم شکر خام وارداتی درب کارخانجات تصفیه شکر 12 هزار تومان تمام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات تصفیه شکر درباره دلایل افزایش قیمت شکر داخلی نیز گفت: عمده دلیل افزایش قیمت شکر داخلی افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان است.

بهمئی یادآور شد: چغندرقند اولین محصولی بود که شورای تخصصی قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی آن با 2 برابر شدن به هر کیلو 1247 تومان رسید.

وی اظهار کرد: در صورت کاهش نرخ ارز نیمایی می‌توان به کاهش قیمت شکر وارداتی امیدوار بود در غیر این صورت امکان افزایش بیشتر قیمت وجود دارد.

 یک منبع آگاه در وزارت صمت گفت؛ از امروز قیمت خرده‌فروشی شکر در بسته‌های یک کیلویی از 8700 تومان به 15 هزار تومان افزایش یافته است.

منبع:ایلنا

کد خبر 00dcd103e9fe4b77811452493073f46f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =