کشاورزی> مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران از احتمال تغییر شیوه خرید تضمینی شیر خام از دامداران در سال جاری خبر داد و گفت: اگر هزینه‌های تولید به ویژه قیمت خوراک دام کنترل شود، می توان قول داد که قیمت شیر و لبنیات در سال جاری افزایش نمی یابد.

سعید سلطانی  اظهار کرد: پس از اجرای فاز یک و دو خرید تضمینی خرید شیر خام در سال گذشته، مقرر شد تا در پایان فروردین امسال وضعیت و نقاط ضعف و قوت این دو فاز بررسی و در سال جاری برطرف شود.

وی افزود: در فاز دوم نیز برخی از نقاط ضعف خرید تضمینی شیر خام از دامداران مانند یکسان نبودن شرایط خرید برطرف شد.

تغییر در نحوه صادرات شیرخشک

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: یکی از مسائلی که باید در سال جاری باید به آن توجه کنیم تغییر در شیوه خرید، تسهیل در صادرات شیر خشک و چگونگی پرداخت بهای شیر خام به دامداران به صورت نقدی و یا غیر نقدی است.

سلطانی تاکید کرد:‌ در سال گذشته هر شرکتی که شیر خشک حاصل از خرید تضمینی شیر خام را از سازمان تعاون روستایی خریداری می کرد باید ضمانت نامه ای برای حسن انجام کار برای صادرات آن به سازمان ارائه می کرد و در صورتی می‌توانست ضمانت خود را بازپس بگیرد که برگ سبز صادراتی شیر خشکی را که خریداری کرده بود دقیقا به همان میزان به سازمان تعاون روستایی تحویل می‌داد.

وی گفت: اگر مانند سال‌های 1391 و 1392 تامین نهاده‌های دامی را به عهده اتحادیه دامداران بگذارند می توانیم با تفاهمی مانند تفاهم نامه‌ای که در همان سال ها با شرکت پشتیبانی امور دام امضا کردیم بازار نهاده‌های دامی را به گونه‌ای کنترل کنیم که هزینه‌های تولید دامداران تا حد ممکن کنترل شود.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: برای کنترل قیمت لبنیات باید ورودی هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان کنترل شود و اگر قیمت نهاده ها در سال جاری افزایش پیدا نکند می توان قول داد که قیمت شیر و لبنیات در سال جاری افزایش نمی یابد.

سلطانی اظهار کرد: براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد صادرات شیر خشک با کمک صنایع شیر ایران و به صورت کارمزدی انجام شود و دیگر مزایده‌ای برای آن برگزار نشود.

وی تصریح کرد: برای پرداخت بهای شیر خام خریداری شده از دامداران نیز معتقدیم که بهتر است به صورت غیر نقدی انجام شود؛ به گونه ای که به جای پرداخت پول به دامداران نهاده‌های ارزان قیمت و با ثبات برای آن‌ها تامین کنیم، چرا که سبب می شود ضمن کاهش هزینه‌های تمام شده آن ها، بازار نهاده‌ها در طول سال کنترل شود.

منبع:ایسنا
کد خبر 015988d670774f41b521207b4a34aa3b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =