مهدی جهانگیری - عضو هیات‌ رئیسه اتاق تهران

تک‌نرخی شدن ارز از خواسته‌های جدی فعالان بخش خصوصی است. بارها بیانیه دادیم و تقاضا کردیم و جلسات کارشناسی با محوریت موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز برگزار کردیم. به‌طور مشخص ایجاد ثبات برای جذب سرمایه خارجی، رشد و توسعه صادرات و حذف مجموعه‌ای از  رانت‌های آسیب‌زا در اقتصاد از پیامدهای خوب یکسان‌سازی نرخ ارز در اقتصاد کشور است.
دولت در سال گذشته اعلام کرد که تک‌نرخی کردن ارز را دنبال کند و برای اینکه شوکی به‌واسطه تک‌نرخی کردن ارز به بازار وارد نشود، باید مجموعه از اصلاحات زیرساختی را در این زمینه دنبال می‌کرد. ازجمله این اصلاحات تقویت امکان انتقال وجوه از طریق سیستم بانکی و برقراری ارتباطات بانکی، محدود کردن صرافی‌ها و اصلاح نرخ گشایش ال سی و ثبات این نرخ به‌منظور اثرگذاری بر قیمت‌های صادراتی است. این اقدامات منجر به ثبات زیرساخت‌های لازم برای یکسان‌سازی نرخ ارز شده است و طبیعی است که انتظار فعالان بخش خصوصی هم در این زمینه قوی‌تر است. به‌واقع راهی جز تک‌نرخی کردن ارز نداریم. جریان قیمت ارز در ماه‌های اخیر نشان داده است که دولت هم به همین سمت حرکت می‌کند یعنی مسیری که قیمت متعادل و مناسبی از ارز بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضای بازار تعیین شود.
 اقتصاد ما جدای از اقتصاد دیگر کشورهای دنیا نیست. اقتصاد ایران در پیوند با دیگر اقتصادها عمل می‌کند و باید همگام و همراه  باهم پیش برویم. نمی‌توان گفت مسئله ارز تأثیری بر دیگر مسائل اقتصاد کشور ندارد. ثبات قیمت ارز امنیت سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد و به ثبات قیمت تمام‌شده محصولات صادراتی در جذب بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند. ازاین‌رو، یکسان‌سازی نرخ ارز اجتناب‌ناپذیر است. کاهش یا افزایش قیمت دلار نباید به‌طور دستوری انجام شود. قیمت ارز را باید بازار تعیین کند. این‌یکی از دغدغه‌های ماست. اقتصاد دستوری در هیچ کشوری جواب نداده و در ایران هم جواب نمی‌دهد.
و اما مسئله احیای وزارت بازرگانی و تفکیک وزارتخانه‌ها در توسعه صادرات چقدر مؤثر است و قائل به کدام هستیم؟ تفکیک یا ادغام؟ من قائل به کار کارشناسی در این زمینه هستم. معتقدم در ادغام اولیه کارکاشناسی صورت نگرفته و احساسی تصمیم گرفته‌شده است.  ادغام در سطح وزیر انجام‌شده و  در سطوح  پایین‌تر از وزیر ادغامی صورت نگرفته است. حتی در مورد ساختمان به نظر می‌رسد که صرفاً هزینه تعویض تابلوها را پرداخت کردیم. اگر قرار است روند قبلی ادامه پیدا کند، باید ادغام به معنای واقعی انجام شود. بخش بازرگانی برای توسعه صادرات غیرنفتی توجهی جدی می‌طلبد. اگر قرار است تفکیک انجام شود، باید با رویکرد کوچک‌سازی و چابک سازی آن را دنبال کنیم. این کوچک‌سازی مشروط به تقویت بخش خصوصی و به معنای واقعی اثرگذار است. نکته دیگر نگاه کارشناسانه به این مسئله است. بخش خصوصی برای بررسی این موضوع کمیته‌ای تشکیل داده که به‌زودی نتیجه بررسی‌ها را اعلام می‌کند.

کد خبر 021f8321dac24b6d8314733aa50ab458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =