مواد غذایی> اقتصاد غذا -83 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات ارگانیک درکشور است که نشان از رونق تولید این محصولات در کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، سید رضا نورانی رییس هیات مدیره انجمن ارگانیک به مناسبت برگزاری دوازدهمین جشنواره ارگانیک در نشست خبری ضمن اعلام مطلب فوق افزود: بر اساس آخرین رتبه بندی انجام شده در سال 2012-2013 ایران در میان 283 کشور جهان رتبه 59 را در تولید محصولات ارگانیک دارد.
وی افزود: سال گذشته حدود 43 میلیون دلار انواع محصولات ارگانیک شامل پسته، زعفران، خشکبار، گیاهان دارویی، انجیر استهبان، خرمای سیستان و بلوچستان و کرمان و کرم های آرایشی و بهداشتی صادر شده است.
نورانی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته مکان مناسبی برای توسعه کشت محصولات ارگانیک نیستند خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته به دلیل توسعه کشاورزی و استفاده ازمواد شیمیایی و سموم، زمینهای کمی قابلیت کشت محصولات ارگانیک را دارد اما در ایران زمین بکر زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای توسعه کشت محصولات ارگانیک استفاده کرد.
رییس هیات مدیره انجمن ارگانیک تصریح کرد: به دلیل اینکه دولت سالها به کودها و سموم شیمیایی یارانه پرداخت کرده است عملا استفاده از آنها در کشور رواج  یافته است در حالی که کمترین حمایتی از تولید کودها و سموم ارگانیک نمی شود.
وی با اشاره به تشکیل اتحادیه تعاونی ارگانیک در کشور گفت: این اتحادیه زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی تشکیل شده است تا بتواند بازار محصولات ارگانیک را توسعه و ساماندهی کند.
نورانی افزود: خرید تضمینی محصولات ارگانیک از کشاورزان یکی از اقدامات مهم این اتحادیه در حمایت از تولید محصولات و همچنین توسعه بازار محصولات ارگانیک   درکشوراست.
رییس هیات مدیره انجمن ارگانیک گفت: این انجمن حدود 440 عضو در تهران دارد و در 16 استان نیز شعبات انجمن مشغول به کار هستند که امید است با هماهنگی بهتر میان اعضا بتوان به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک در کشور کمک کرد.
وی درپاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در خصوص دریافت هزینه و الزام درج لوگوی انجمن بر روی محسولات تراریخته تصریح کرد: هیچ الزامی برای درج لوگو انجمن بر روی محصولات ارگانیک وجود ندارد.
نورانی افزود: درج لوگوی انجمن باعث ایجاد اطمینان مصرف کنندگان از اصل بودن محصولات می شود زیرا  زیر لوگوی انجمن شناسه 18 رقمی وجود دارد که نشان از بازرسی و تایید الزامات تولید محصولات ارگانیک است و طبیعی است که برای انجام بررسی ها و ارائه تاییدیه مبلغ ناچیزی نیز دریافت می شود.
رییس هیات مدیره انجمن ارگانیک همچنین در خصوص اهداف برگزاری دوازدهمین  جشنواره ارگانیک در کشور گفت: این جشنواره به منظور آشنایی بیشتر مردم و متخصصان با تولیدکنندگان و محصولات ارگانیک از تارخ 28 آبان ماه تا یکم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

کد خبر 024d85e0fd374e0dbd8aaa87bc9eb515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =