کشاورزی> مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران مدعی شد که میوه‌های وارداتی قاچاق نبوده‌اند و مجوزهای لازم را دریافت کرده بودند، چرا امکان ندارد این حجم از میوه خارجی بدون مجوز و از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود.

محمدرضا شعبانی  اظهار کرد: باور این‌که میوه‌های خارجی از آن سوی مرزها و با فاصله‌های بسیار دور به کشور قاچاق شده باشد، سخت است و می‌توان گفت میوه‌های وارداتی هیچ یک قاچاق نبوده و مجوزهای لازم را داشته‌اند.

وی افزود: هنگامی که گلابی، سیب، نارنگی، انگور و دیگر میوه‌های خارجی حتی در کوچک‌ترین شهرهای کشور دیده می‌شود، می‌توان گفت این حجم عظیم واردات صورت گرفته، نمی‌تواند به هیچ وجه قاچاق باشد و این تلاشی است که عده‌ای برای نابود کردن ریشه تولید در کشور انجام می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود میوه‌های خارجی موجود در بازار قاچاق بوده و مجوز نداشته‌اند توهین به فهم مردم است، چرا که به عنوان مثال مواد مخدری که به کشور قاچاق می‌شود را نمی‌توان مشاهده کرد، اما برخوردهای لازم با قاچاقچیان و محموله‌های قاچاق انجام می‌شود در حالی که میوه از کشورهای دوردستی مانند چین، شیلی و غیره به کشور وارد می‌شود و به راحتی مسئولان ادعا می‌کنند که این میوه‌ها قاچاق است در حالی که امکان‌پذیر نیست.

شعبانی ادامه داد: سه دستگاه برای واردات میوه متولی هستند که می‌توان به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک اشاره کرد و مسلما واردات میوه خارجی از طریق یکی از این دستگاه‌ها و با مجوز صورت گرفته است.

کدهای عجیب و غریب گمرک راه فرار برای واردکنندگان میوه

وی گفت: کدهای عجیب و غریب که در گمرک وجود دارد که می‌توان به کد تعرفه‌ای با نام "سایر میوه‌های تازه که مذکور نبوده باشد" اشاره کرد و این کدهای عجیب و غریب راهی است که برای برخی وارد‌کنندگان و نورچشمی‌های خود گذاشته‌اند، چرا که تنها چند میوه مانند موز، آناناس، نارگیل و انبه مجوز ورود دارند و هر یک از آنها کد تعرفه‌ای جدا در گمرک دارند و معنی این کدهای مبهم و عجیب و غریب برای واردات مشخص نیست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: برای صادرات محصولات مختلف می‌توان کدهای تعرفه‌ای مختلف تعریف کرد، اما برای واردات نباید چنین رویه‌ای در پیش گرفت، چرا که این خود می‌تواند بهانه‌ای برای واردات بی‌رویه و غیرقانونی باشد.

شعبانی گفت: چرا باید از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، چین و غیره که هیچ تجارت موثری با ایران ندارند، واردات گسترده انجام دهیم و به عنوان مثال گلابی بی‌کیفیت چینی را به قیمت کیلویی 20 هزار تومان به مردم بفروشیم.

وی اظهار کرد: مردم در راستای حمایت از تولید داخلی و توسعه و افزایش تولید و اشتغالزایی در کشور میوه خارجی نخرند و مصرف میوه داخلی را افزایش دهند تا سلامت خود را تضمین کنند و به اقتصاد و معیشت تولید‌کنندگان ایرانی کمک کنند، چراکه میوه‌هایی خارجی که در بازار وجود دارد هیچ‌گونه تضمینی از نظر سلامت و بهداشت ندارند.

منبع:ایسنا
کد خبر 03e439e2770a43038717683c9cf619cd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =