مواد غذایی> رییس انستیتوی تغذیه ایران در توصیه‌ای به مردم گفت: مردم نباید داخل نان باگت را جدا کرده و دور بریزند، چرا که این نان به هیچ وجه خمیر نیست و بخش اصلی نان را تشکیل می‌دهد.

مجید حاجی‌فرجی در مورد نان‌های باگت و نحوه استفاده از آن گفت: مردم متأسفانه در بعضی موارد دچار اشتباه شده و داخل نان باگت را به تصور اینکه نان خمیر است خارج می‌کنند که این یک تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: به هیچ وجه نباید داخل نان باگت را دور ریخت، چرا که بخش اصلی نان را داخل آن تشکیل داده و مردم مطمئن باشند که مصرف این بخش نه تنها ضرری نداشته بلکه برای بدن نیز مفید است.

رئیس انستیتوی تغذیه ایران در ادامه به موضوع نان‌های حجیم اشاره کرد و گفت: خوبی نان‌های حجیم این است که از انواع غلات می‌توان برای پخت آنها بهره برد و همچنین برای پخت لازم نیست تا سبوس نان را جدا کرد.

وی با اشاره به اینکه نان‌های حجیم، رژیم نیز تولید می‌شوند، گفت: ذائقه مردم ما هنوز بعد از سال‌های سال که نان صنعتی وارد کشور شده است تغییر نکرده و مردم همچنان نان سنتی را ترجیح می‌دهند.

حاجی‌فرجی خاطرنشان کرد: مردم ما قرنهاست که نان سنتی را مصرف می‌کنند و اکنون نیز آن را به نان صنعتی ترجیح می‌دهند، چنانچه آمارها نشان می‌دهد 93 تا 95 درصد مردم نان سنتی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که امروزه با افزایش جمعیت و مشکلاتی که وجود دارد، ظرفیت نانوایی‌های سنتی پاسخگوی نیاز مردمی که قوت غالبشان نان است را پاسخ نمی‌دهد.

رئیس انستیتوی تغذیه ایران با اشاره به اینکه امکان کنترل و نظارت بر نانوایی‌های سنتی کم است، گفت: نان‌های صنعتی توسط ناظرهای مختلف کنترل شده و اگر مشکلی در آنها وجود داشته باشد به سرعت مرتفع می‌شود، اما امکان نظارت بر بهداشت و همینطور کیفیت نان‌های سنتی بسیار پایین‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که مردم باید از نان‌های صنعتی استفاده کنند یا سنتی، گفت: توصیه ما حمایت از صنعت و صنعتی کردن نان‌های سنتی است.

حاجی‌فرجی ادامه داد: ما باید به ذائقه مردم احترام بگذاریم و در عین حال به سمت صنعتی شدن گام برداریم و به این منظور باید نان‌های سنتی را به شکل صنعتی تولید کنیم، چرا که هم امکانات آن وجود دارد و هم صنعتگران ظرفیت چنین اقدامی را دارند.

وی با تأکید بر اینکه کنترل و نظارت در صورت صنعتی شدن نان‌های سنتی بیشتر می‌شود، گفت: اگر چنین اقدامی صورت گیرد، ما در غنی‌سازی نان نیز موفق خواهیم بود و به راحتی می‌توانیم نان‌های خود را با انواع ریزمغذی‌ها غنی کنیم.

منبع:فارس
کد خبر 04f55b81f3454a18859eb449cf8ec5b9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =