مواد غذایی> رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تولید و مصرف آبزیان را در رونق اقتصادی اثرگذار است و گفت: با توجه به اینکه راه توسعه و پیشرفت کشور باز شده است، باید با استفاده از دانش و تکنولوژی دنیا در تولید انواع محصولات دریایی پیشرو باشیم.

به گزارش پایگاه روابط عمومی مجمع تشخص مصلحت نظام، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس و اعضای سازمان شیلات ایران، افزود: قبل از انقلاب اسلامی، پیشرفت کشور در علوم دریایی محدود و اندک بود و پس از انقلاب توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانش و تخصص را مبدأ و پایه پیشرفت در همه زمینه‌ها به خصوص علوم دریایی برشمرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس واحدی در خارک به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز در زمینه کشتی‌رانی، دریانوردی، شیلات و ... پرداخته است که فارغ‌التحصیلان آن، به راحتی جذب محیط کار می‌شوند.
هاشمی رفسنجانی، ضرورت تأسیس دانشگاهی مخصوص شیلات یا افزایش رشته‌های دانشگاهی در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: با توجه به اهمیتی که شیلات در اقتصاد کشور و تأمین نیاز غذای سالم مردم دارد، این بخش باید علمی‌تر به کار خود بپردازد.
وی با تأکید بر اینکه پروتئین گوشت سفید به خصوص انواع ماهی‌ها و میگوها جزء سالم‌ترین پروتئین‌هاست، افزود: تولید و مصرف انواع آبزیان دریایی ضمن حفظ سلامت خانواده‌ها، در رونق و شکوفایی اقتصاد نیز تأثیرگذار است.
در ابتدای این دیدار، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با ارائه گزارش مبسوطی از جایگاه تولید و فعالیت‌های شیلات ایران در جهان، میزان تولید آبزیان در بخش پرورشی ایران را 40 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 800 شناور صیادی مشغول به فعالیت بوده و در صید ماهی‌ها نیز، مقام دوم را در کل اقیانوس هند داریم.
صالح همچنین گزارشی از استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های پرورش آبزیان با توجه به محدودیت آب شیرین و پرورش در قفس در داخل دریاها و هم‌چنین میزان صادرات آبزیان ارائه داد و گفت: کارهای زیربنایی پرورش آبزیان به ویژه میگو و ماهی با اختصاص 45 هزار موافقت اصولی در 15 هزار هکتار در دوران سازندگی آغاز شد که تاکنون 9 هزار هکتار آن زیرکشت پرورش آبزیان رفته و هر چند ادامه آن در مقطعی متوقف شد، ولی مجدداً در دولت تدبیر و امید پیگیری و با استقبال قابل توجه‌ای روبه‌رو شده است.
کد خبر 054fe27ec492459089051d1ca39896d2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =