کشاورزی> بحث ممنوعیت صادرات سیب زمینی ایران به عراق در حالی مطرح است که سرمایه‌گذاری کشاورزان ایرانی در عراق باعث شد این کشور سیب‌زمینی مورد نیاز خود را در مرزهای خود تولید کند و در حال حاضر تنها نیاز عراق برای واردات، بذر سیب زمینی است.

 وزارت بازرگانی کشور عراق واردات پنج محصول کشاورزی هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی و طالبی و خربزه را تا اطلاع ثانوی و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع کرد؛ این در حالی است که میزان صادرات سیب زمینی ایران به عراق و کشورهای آسیای میانه در سال گذشته ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تن بوده است وبا توجه به مازاد تولید این محصول در کشور این کشاورزان هستند که باید منتظر واکنش بازار در این خصوص باشند؛ از طرفی محدودیت منابع آبی لزوم اجرای کشت فراسرزمینی را نشان می‌دهد؛ اما یکی از مشکلات حوزه کشاورزی نبود یک الگوی کشت مناسب است که همواره مازاد تولید و عرضه یک محصول را به دنبال دارد که در بیشتر مواقع با قیمتی پایین‌تر از هزینه تولید به فروش رسیده و برای کشاورزان خسارت به همراه دارد.

بحث ممنوعیت صادرات سیب زمینی ایران به عراق در حالی مطرح است که سرمایه‌گذاری کشاورزان ایرانی در عراق با کشت سیب‌زمینی باعث شد عراق سیب‌زمینی مورد نیاز خود را در مرزهای خود تولید کند و در حال حاضر تنها نیاز این کشور بذر سیب زمینی است که باید از ایران وارد کند.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری، زمانی عراق بازار مناسبی برای سیب زمینی ایران بوده است؛ اما طی سه سال گذشته جمعی از سرمایه‌گذاران و کشاورزان ایرانی اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق حاصلخیز این کشور برای کشت سیب‌زمینی کرده‌اند که باعث شده عراق اکنون به‌عنوان یک تولیدکننده سیب‌زمینی شناخته شود وبازار عراق برای صادرات سیب زمینی از دست رفته است؛ اما به نظر نمی‌رسد که مشکل اصلی تولیدکنندگان این محصول که در سال گذشته بخش قابل توجهی از محصولات آنان (۱۷۰۰تن) به دلیل مازاد عرضه امحا شده است، از دست رفتن بازار عراق باشد.

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری کشور در خصوص وضعیت کشاورزانی که اقدام به کشت این محصول می‌کنند، می‌گوید: «کشاورزان سیب‌زمینی‌کار تولیدات خود را به قیمت ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کنند که ۲۰۰تومان زیر قیمت تمام‌ شده است، سیب‌زمینی‌های تازه برداشت شده بهار همدان، اصفهان و کرمانشاه وارد بازار می‌شوند و همچنان سیب‌زمینی‌های انباری اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری و زنجان نیز در بازار عرضه می‌شود.

او تاکید می‌کند که سیب زمینی باید به اندازه نیاز کشور تولید شود و با توجه به محدودیت منابع آبی نباید محصولات آب‌بر کشاورزی از جمله سیب زمینی با هدف صادرات و ارزآوری تولید شوند.

براساس آمار و اطلاعات منتشره، از کل اراضی ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور، درحال حاضر ۱۸. ۸ میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد.

در ارتباط با منابع آب نیز از حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود ۹۲ میلیارد مترمکعب به مصارف کشاورزی می‌رسد که در سالیان اخیر به علت کاهش نزولات جوی افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

هدر رفت آب در ایران بیش از میانگین جهانی است؛ بنابراین اصلاح الگوی کشت؛ مهم‌ترین روش برای کاهش مصرف آب کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی است که یکی از موارد ضروری در تغییر الگوی کشت بهره‌برداری متناسب از اراضی براساس ظرفیت تولید هر منطقه و توجه ویژه به تولید محصولات اساسی در راستای امنیت غذایی در بخش کشاورزی با توجه به وضعیت آب مورد استفاده گیاه است.

از طرفی با توجه به اینکه برای رهایی از بحران آب کشور باید به سمتی پیش برویم که بخشی از نیازهای خود را از طریق کشت فراسرزمینی تامین کنیم؛ به نظر می‌رسد که این اتفاق به کام منابع آبی کشور است.

منبع:ایلنا
کد خبر 05c1188bc569467a925c9c1d9680a704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =