کشاورزی> دبیر انجمن روغن‌کشی ایران گفت: کارخانه‌های گل سفید البرز ،سعید کشت درمیمه، دانه گلوش در خراسان، شکوفه بهار قائم در شهرک صنعتی عباس‌آباد (پاکدشت)، تبرک مشهد و توسعه بحار تجارت و ره آوران سازه به دلیل شرایط نا مساعد تولید به‌طور کامل تعطیل هستند.

اکبر سبقتی دبیر انجمن روغن‌کشی ایران اظهار کرد: ظرفیت کارخانه‌های روغنکشی 4 میلیون و 600 هزار تن است اما در سال گذشته تنها حدود یک‌میلیون و 800 هزار تن روغنکشی انجام داده‌اند و با 39  درصد ظرفیت خود کار کرده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته برای اولین بار قیمت جهانی سویا پایین‌تر از کنجاله قرار گرفت و شرایط برای تولید بهبود یافت ، از طرفی نیز سیاست تجاری کشور به سمت تولید تغییر پیدا کرد و تعرفه کنجاله و روغن خام 3 درصد افزایش یافت و شرایط رقابت تا حدودی فراهم شد، ولی در سال جاری با توجه به تعرفه های دانه های روغنی و کنجاله و همچنین عرضه کنجاله در بازار های جهانی 30 الی 40 دلار ارزان تر از دانه های روغنی، احتمال بروز مشکل جدی جهت رشد میزان روغنکشی در داخل کشور وجود دارد.

دبیر انجمن روغنکشی ایران ادامه داد: در خصوص حمایت‌های انجام شده(دولت) باید در نظر گرفت که تولید کننده فقط کشاورز نیست بلکه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز تولیدکننده  و نیازمند آن هستند که حمایت شوند و باید در نظر داشت  تا کشاورزی و صنایع تبدیل آن به‌طور هم‌زمان حمایت نشود، شاهد افزایش تولید نخواهیم بود.

در طرح دانه‌های روغنی، بدون توجه به صنایع تبدیلی نمی‌توان افزایش تولید داشت

وی تصریح کرد: در صورتی که به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در کنار کشاورزی توجه نشود، طرح افزایش  تولید دانه‌های روغنی را نیز نمی‌توان به ثمر رساند و روغن و کنجاله تولید کرد.

سبقتی گفت: در بسیاری از کشورها برای حمایت از تولید در کشور خود، برای واردات کنجاله (باقیمانده دانه های روغنی که در خوراک دام و طیور مصرف می‌شود) تعرفه‌های بالا می‌گذارند به طوری که در هند این رقم 100 درصد است.

وی تأکید کرد: از کشاورزان و تولیدکنندگان دانه‌های روغنی در کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی حمایت می‌شود تا بهره‌وری و تولید در واحد سطح بالا رود، اما در کشور ما حمایت‌ها در حال انجام، به خرید تضمینی محدودشده است که این امر به افزایش تولید  دانه های روغنی کمک شایانی نمی‌کند.

وی افزود: در صورتی که کود ، بذر و آموزش لازم در کنار سیاست قیمت تضمینی در اختیار کشاورزان قرار گیرد، قیمت تمام شده دانه های روغنی در ایران کاهش و میزان بهره وری و تولید در واحد سطح افزایش می‌یابد و درنتیجه درآمد کشاورزان نیز افزایش می‌یابد.

جعفری تاکید کرد: در سال جاری نیز مشکلات ظرفیت خالی کارخانه‌های روغنکشی حل‌ نشده و با توجه به تعرفه کم واردات کنجاله، تعداد زیادی از کارخانه‌ها با ظرفیت خالی کار می‌کنند  و برخی از آنها نیز تعطیل هستند.

وی گفت:27 کارخانه روغن کشی در کشور وجود دارد که برخی از آنها مانند برخی از شاغلان کشور که هفته‌ای 4 ساعت کار می‌کنند، فعال هستند  و تعدادی از واحدهای روغنکشی نیز  به طور کامل تعطیل هستند که در فاصله زمانی سال‌های 86 تا 92 تعطیل شده اند و اکنون نیز شرایط را برای تولید مناسب ندیده اند.

7 کارخانه روغن کشی به طور کامل تعطیل هستند

اکبر سبقتی اظهار کرد: کارخانه‌های گل سفید البرز، سعید کشت در میمه، دانه گلوش در خراسان، شکوفه بهار قائم در شهرک صنعتی عباس‌آباد(پاکدشت)، تبرک مشهد ، توسعه بحار تجارت و ره آوران سازه  به‌طور کامل تعطیل هستند.

وی افزود: واحدهای نیز وجود دارد که مدت‌زمان کوتاهی در سال را کار می‌کنند و از ظرفیت های موجود خود استفاده نمی‌کنند.
سبقتی تأکید کرد: کنجاله و روغنی که در برزیل تولید می‌شود  مدت‌زمان زیادی  را در بندر کشور مقصد می‌ماند و مدت‌زمانی طول می‌کشد تا به ایران برسد، بعد از آن نیز در ایران  2 تا 3 هفته می‌کشد تا ترخیص و در انبار های بندر ریخته شود و بعد به‌دست مصرف‌کننده برسد هفته ها زمان می برد.

وی گفت: درصورتی‌که کنجاله و روغن مصرفی در کشور  با نظارت مراجع ذی صلاح تولید شود علاوه بر اینکه این محصول باکیفیت بهتری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد شرایط اشتغال و ارزش‌افزوده بهتری نیز برای کشور فراهم می‌کند.

منبع:تسنیم
کد خبر 088916654b1e435b85cafde8d1c59793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =