کشاورزی> رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با جذب بیشترین اعتبارات و تجهیز ماشین آلات کشاورزی رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.


کریم مهری، شامگاه یکشنبه در آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در شهرستان هشترود افزود: سال گذشته 440 میلیارد ریال تسهیلات از خط اعتباری تجهیز و نوسازی بخش مکانیزاسیون کشاورزی به آذربایجان شرقی پرداخت شده و امسال نیز این میزان تسهیلات برای این منظور پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای جذب اعتبارهای مکانیزاسیون بویژه خرید کمباین وجود ندارد، اظهار کرد: کشاورزان می توانند از این فرصت برای نوسازی ادوات کشاورزی خود استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت اجرای دقیق طرح پهنه بندی روستاها، ساماندهی مراکز جهادکشاورزی و استفاده بهینه از نیروهای متخصص و کارشناس تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت کشاورزی پایدار با اجرای طرح نهضت پهنه بندی اراضی کشاورزی در استان میسر می شود.

مهری، از مسوولان شهرستان ها خواست با تمام امکانات موجود و هماهنگی های لازم زمینه را برای اجرای موفق طرح پهنه بندی فراهم کنند.

وی از کشاورزان نیز خواست نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند تا در مواقع بروز حوادث متضرر نشوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هم اکنون 120 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان خریداری شده که پیش بینی می شود این رقم تا 400 هزار تن افزایش یابد.

مهری ، ادامه داد: 20 شعبه بانک کشاورزی در شهرستان های استان آماده پرداخت وجه خرید محصول گندم کشاورزان هستند و از این مبلغ هیچ رقمی برای تسویه حساب بدهی های بانکی منظور نخواهد شد.

فرماندار هشترود نیز در این آیین گفت: از 65 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در این شهرستان، پیش بینی می شود بیش از 85 هزار تن گندم برداشت شود.

حسن مستفید، از جذب 62 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون و کسب رتبه اول استانی این شهرستان در سال 93 در این بخش خبر داد و افزود: از اول امسال تاکنون بیش از 35 میلیارد ریال اعتبار در این بخش جذب شده و ظریب مکانیزاسیون این شهرستان از 1.33 اسب بخار به 1.54 اسب بخار افزایش یافته است.

وی، با اشاره به کشاورزی بودن منطقه، ایجاد دانشکده کشاورزی در این شهرستان را ضروری دانست و اظهار کرد: ایجاد مرکز تحقیقات دیم در این شهرستان نیز به علت دیم خیز بودن این شهرستان ضرورت دارد.

مستفید، ادامه داد: ظرفیت سیلوهای دولتی این شهرستان بیش از 170 هزار تن بوده و آماده خرید گندم مازاد بر نیاز سایر شهرستان ها و استان های همجوار است.

آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم شهرستان هشترود در بخش نظرکهریزی و در روستای خلیفه کندی برگزار شد.

در این آیین، کشاورزان به خاطر پر بار بودن محصول در سال زراعی جاری به درگاه الهی شکرگزاری کردند.

شهرستان هشترود حدود 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات به خود اختصاص داده است.

در این شهرستان سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم بوده که به علت تولید بیشترین میزان این محصول، به انبار غله استان شهرت یافته است.

شهرستان هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.


منبع:ایرنا
کد خبر 09a68f56d2994027a6d50a29366d31c5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =