محمدرضا جمشیدی

پس از هر انتخابات ریاست جمهوری دقیقاً‌ در چنین روزهایی بازار گمانه‌زنی پیرامون انتخاب وزرای کابینه آینده گرم می‌شود، بازاری که گه‌گاه با شایعه‌هایی توأم می‌شود تا در نهایت فضایی را رقم زند که جامعه بی‌صبرانه منتظر اعلام گزینه‌های وزراتخانه‌ها از سوی رییس‌جمهوری و در نهایت رأی اعتماد از مجلس باقی بماند. 
امسال نیز پس از پیروزی شکوهمند رییس جمهور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و از نخستین سخنرانی پس از پیروزی به تأسی از کنایه‌های دوران رقابت انتخاباتی، روحانی وعده جوان‌تر شدن کابینه را داد و شاید از این‌رو باید گمانه‌زنی‌های این دوره را جذاب‌تر از همیشه تلقی کرد. 
پیرامون وزارت جهادکشاورزی هم بازار گمانه‌زنی‌‌ها به‌خصوص پس از بی‌میلی ابتدایی اعلام شده از سوی محمود حجتی داغ شده است و امروز علاوه بر محمود حجتی وزیر فعلی جهادکشاورزی از گزینه‌هایی نظیر دکتر رضا ارجمندی، دکتر عبدالمهدی بخشنده، مهندس عباس کشاورز، دکتر شجاع‌الدینی، دکتر علی قنبری، دکتر بهزاد قره‌یاضی و... به‌عنوان جدی‌ترین گزینه‌های وزارت جهادکشاورزی یاد می‌شود. ناگفته نماند که در هر دولتی نام دکتر عیسی کلانتری وزیر کهنه‌کار کشاورزی هم به‌عنوان گزینه اصلی مطرح می‌شود که به‌دلیل بی‌میلی او به وزارت در این دوره هم شانس او برای ریاست سازمان محیط‌زیست بیش‌تر از وزارت جهادکشاورزی است. 
به‌هرحال به رسم مألوف باید مهندس محمود حجتی را شانس نخست وزارت جهادکشاورزی دولت دوازدهم بدانیم، وزیری که به‌رغم بی‌میلی اولیه نظیر آنچه در 4 سال گذشته از خود نشان داد در روزهای اخیر با تغییر موضع ظاهراً به اصرار اطرافیان سرنوشت را به نظر رییس جمهوری واگذار کرده و از شواهد و قرائن بر می‌آید که برای سکانداری دوباره جهادکشاورزی چندان هم بی‌میل نباشد. در کارنامه محمود حجتی در دولت یازدهم بازگردان کشاورزی به ریل اصلی و تداوم خودکفایی گندم به‌عنوان شاخص‌ترین دستاوردها و برخی نارسایی‌ها پیرامون انتزاع و گران شدن قیمت محصولات کشاورزی به‌عنوان ضعف دیده می‌شود. البته نارسایی‌هایی در پروژه احیای اراضی خوزستان، واردات محصولات کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک و برخی پرسش‌های بی‌پاسخ هم در کارنامه او مشاهده می‌شود. 
دکتر رضا ارجمندی دومین گزینه مطرح برای پست وزارت جهادکشاورزی و گزینه پیشنهادی حزب اعتدال و توسعه به رییس‌جمهور روحانی است. مدیری که به‌واسطه حدود 5 دهه فعالیت در عرصه‌های مختلف کشاورزی تبدیل به دایر  ‌المعارف قابل اعتنایی در بخش کشاورزی شده است و به‌نظر می‌رسد حمایت حزب اعتدال و توسعه از او برگ برنده‌اش در این فضا باشد. 
البته گروهی بالا بودن سن و تأکید رییس جمهور بر جوان تر کردن کابینه را از مواردی می‌دانند که ممکن است او را از صندلی وزارت دور کند، هرچند که از اطراف و اکناف شنیده می‌شود او درصورت انتخاب تیمی جوان، با تجربه و کارا را با خود به وزارت جهادکشاورزی خواهد برد. 
گزینه بعدی که به نوعی دست راست محمود حجتی به‌شمار می‌رود دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی حجتی است که هم در دولت اصلاحات و هم دولت تدبیر و امید به نوعی نفر دوم وزارت جهادکشاورزی به‌شمار می‌رود، مدیری کاربلد که به‌رغم افت در دولت فعلی به‌خصوص در ارتباط با رسانه‌ها بازهم نقش به‌سزایی در موفقیت‌های حجتی داشته است. البته‌ عده‌ای کسالت او را بهانه‌ای برای ناکارایی او در پست وزارت قلمداد می‌کنند، اگرچه به‌نظر می‌رسد تجربیات او گرانبهاتر از آنی باشد که وضعیت جسمانی بتواند خلأیی در مدیریت او ایجاد کند. جدای از این سه گزینه اصلی که به‌نظر می‌رسد شانس‌های اصلی سکانداری وزارت جهادکشاورزی باشند، مهندس عباس کشاورز، معاون زراعت فعلی حجتی، دکتر علی قنبری معاون سابق حجتی و مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی هم در زمره گزینه‌های شاخص برای تصدی این پست به‌شمار می‌روند. 
هرچند دکتر شجاع‌الدینی از فعالین حزب اعتدال و توسعه و از مدیران گذشته محمود حجتی و دکتر بهزاد قره یاضی معاون اسبق حجتی در دولت اصلاحات و از مدیران علمی جهادکشاورزی نیز از شانس‌های بعدی احراز این پست به‌شمار می‌روند. به هرحال تا چند هفته دیگر چهره گزینه پیشنهادی رییس جمهور روحانی برای پست وزارت جهادکشاورزی مشخص می‌شود و امید است هرکدام از این گزینه‌ها که باشد توجه به توسعه پایدار و عبور کشاورزی از مرحله معیشتی را در دستور کار خود قرار دهد.


کد خبر 0a103481804540209f97c07049c972ea

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =