کشاورزی> رئیس شورای ملی زیتون از زمینه چینی عده ای برای واردات کنسرو روغن زیتون در فصل برداشت این محصول خبر داد.

مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون کشور از عدم نظارت بر واردات روغن زیتون‌های خارجی انتقاد کرد و گفت: عدم توجه دستگاه‌های مربوطه منجر به این شده که قدرت رقابت در تولید زیتون و روغن زیتون در داخل کشور کم شود و به جای آن شاهد واردات گسترده روغن زیتون به کشور هستیم.

وی با بیان اینکه واردات روغن زیتون به کشور آزاد و واردات زیتون ممنوع است، اضافه کرد: هم اکنون روغن پومیس بنام روغن بکر واردات کشور می‌شود و در داخل کشور نیز روغن‌های تقلبی در ملاءعام به فروش می‌رسد و این امر تولید کننده را از تولید روغن منصرف می‌کند و تولید کننده بر خلاف میل باطنی و استاندارد جهانی به تولید کنسرو زیتون رو می‌برد.

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه واردکنندگان به منظور زمینه چینی برای واردات، بحث ارزش غذایی روغن زیتون را مرتب مطرح می‌کنند، تاکید کرد: این در حالی است که واردکنندگان به خوبی می‌دانند با اقدامات انجام گرفته در این حوزه، عملاً امکان تولید روغن زیتون وجود ندارد و تولید روغن سال گذشته در کشور به عدد زیر ٤هزار تن رسیده و در مقایسه با سال ۹۸ با کاهش حدود ۳۰۰ درصدی مواجه بوده است.

عباسی گفت: با ادامه روند فعلی در دو سال آینده، تولید روغن زیتون نزدیک به صفر خواهد شد وتنها بخشی که بهره برداران می‌توانند به آن امیدوار باشند تولید کنسرو زیتون است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: بهره برداران چاره‌ای جز تولید کنسرو زیتون برای بقای این صنعت ندارند و متأسفانه اخیراً عده‌ای به دنبال آزاد سازی واردات کنسرو زیتون و واردات کنسرو تولیدی سال٢٠١٩ که عملاً تاریخ مصرف آن گذشته؛ از کشورهای ترکیه، اسپانیا و یونان با هدف کاهش قیمت کنسرو زیتون هستند.

وی اضافه کرد: همزمانی این اقدام با فصل برداشت زیتون می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به تولید داخل بزند.

منبع:مهر
کد خبر 0af265d99eaf4dc0b0778af073112792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =