مواد غذایی> دبیرکل کانون سراسری مرغ‌ تخم‌گذار از زیان ۶۵۱ میلیارد تومانی صنعت تخم‌گذار در ۷ ماهه اول امسال خبر داد.

سید فرزاد طلاکش اظهارداشت: ما توان رقابت قیمتی با کشور ترکیه را نداریم و به همین دلیل نسبت به ۱۰ روز گذشته میزان صادراتمان به عراق نصف شده است.

وی، روند صادرات به افغانستان را تقریبا بدون تغییر نسبت به یک ماه قبل توصیف کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما ساز و کار صادراتی وجود ندارد.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌‌گذار کشور با اشاره به مازاد تولید زیاد، اضافه کرد: بازار داخل تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته و در حال حاضر تولیدکنندگان به طور میانگین بین ۱۴۰۰ تا  ۱۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم تولید ضرر می‌کنند.

طلاکش با بیان اینکه مرغداران هنوز به بهبود شرایط امیدوار هستند و چاره‌ای جز ادامه دادن به تولید ندارند، گفت: در حال حاضر پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار به بدهکاران بزرگ بانکی تبدیل شده‌اند و اگر از بانک کشاورزی سئوال شود، آنان اعلام می‌کنند که مرغداران تخم گذار از مهم‌ترین بدهکاران این بانک هستند.

وی با اشاره به ضرر ۸۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان این صنعت در سال قبل، افزود: میزان این زیان در سالجاری اگر بیشتر از سال گذشته نباشد، کمتر هم نخواهد بود، ضمن اینکه در ۷ ماهه امسال صنعت مرغ تخم‌گذار به طور میانگین ۶۵۱ میلیارد تومان زیان دیده است.

طلاکش با بیان اینکه عده‌ای از تولیدکنندگان توان ادامه دادن ندارند، اظهارداشت: قطعا در پایان سالجاری یا در طول سال آینده، عده‌ای از مرغ‌داران از چرخه تولید خارج خواهند شد.

وی به این پرسش که آیا امکان حذف ایران از بازار عراق با توجه به حضور قدرتمند ترکیه در آنجا، وجود دارد؟ پاسخ داد: ما حذف نخواهیم شد اما صادرات با زحمت و به سختی انجام می‌شود.

طلاکش با بیان اینکه برای رقابت با ترکیه در بازارهای صادراتی با تولیدکنندگان نقدینگی داشته باشند، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان چنین توان مالی را ندارند و دولت باید در این زمینه کمک کند.

وی تصریح کرد: ما از دولت پول بلاعوض نمی‌خواهیم، بلکه درخواستمان این است که  دولت ابتدای سال نقدینگی مورد نیاز صادرکننده را تامین کند و در پایان سال این مبلغ را پس بگیرد.

منبع:مهر
کد خبر 0b9144d535ae4c4396d8aa423bd5c87d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =