صنایع غذایی> اقتصاد غذا - گردهمائی مدیران کارخانجات صنایع فرآورده های لبنی باصدور قطعنامه ای در خصوص وضعیت لبنیات در کشور به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» این گردهمایی که به منظور بررسی راه حلهای مناسب برای چالش های پیش روی صنایع لبنی با تکیه بر اصل ایجاد تعامل حداکثری فیمابین ذینفعان (دولت، مصرف کنندگان، دامدارها وصنایع لبنی برگزار شد با صدور قطعنامه ای پایان یافت.

متن کامل این قطعنامه که باتفاق آراء تصویب شد به شرح زیر است:

1 – زنجیره کشاورزی ( نهاده های دامی )، دامداری، صنایع تبدیلی و فرآوری و شبکه حمل و توزیع با توجه به اهمیت مصرف شیر و لبنیات و نقش آن در سلامت آحاد ملت، بایستی از طرف حاکمیت به عنوان کالای استراتژیک تلقی شده و مشکلات و چالش های ایجاد شده فراروی صنعت لبنیات کشور، با توجه به پیشنهادهای ذیل امکان برون رفت از وضعیت « رکود » بدون دامن زدن به تورم مورد امعان نظر قرار گیرد.

2 – محصولات لبنی از گروه یک کالاهای اساسی و قیمت گذاری دستوری خارج و قوانین حاکم بر بازار عرضه و تقاضا و رقابت آزاد تعیین کننده قیمت گذاری کل زنجیره با رعایت دستور العمل شماره 1/427311 مورخ 89/5/28 قیمت گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان باشد .

دولت در هر مقطعی از زمان که بر طبق قانون اساسی و تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، در حمایت از امر سلامت آحاد ملت و مصرف کنندگان برای افزایش سطح مصرف سرانه سالانه شیر و لبنیات و جلو گیری از کاهش تولید شیر خام لازم و ضروری تشخیص دهد نسبت به کنترل قیمت و پرداخت مابه التفاوت قیمت های تعادلی عرضه و تقاضای بازار و قیمت های دستوری هر یک از بخشهای کل زنجیره اقدام نماید .

وزارتخانه های صنعت ،معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مسئول تصمیم گیری در این امر خواهند بود .

3 – صنایع لبنی آمادگی خود را جهت مشارکت در تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز امر توسعه فرهنگ سازی مصرف شیر با همکاری سایر ذینفعان حاضر در زنجیره به ویژه دامداری ها با هماهنگی مسئولان وزارت بهداشت اعلان می نماید. رشد وافزایش آگاهی مردم به مصرف فزاینده شیر و لبنیات به عنوان روش پیشگیری قبل از درمان کمک خواهد نمود.

4 – سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای طرح « ارتقاء بهداشتی و کیفی شیر خام » و عملی نمودن استاندارد اجباری شیر خام در سطح گاوداری های کشور برنامه ریزی و اقدام نماید .

5 – سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و درمان و نظام صنفی ، بر عرضه محصولات لبنی سنتی غیر صنعتی و غیر پاستوریزه نظارت بیشتری به منظور جلو گیری از اشاعه بیماریهای مشترک انسان و دام بنماید .

6 – دولت اهتمام جدی به توسعه برنامه شیر رایگان مدارس با هدف توسعه فرهنگ مصرف شیر از کودکی و همچنین توسعه سلامت و پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای متعدد نسل جوان آتی کشور به عمل آورد .

پیگیری درخواست انجمن صنفی صنایع لبنی ایران از معاون اول محترم ریاست جمهوری و ارجاع آن به معاونت محترم ریاست جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جناب آقای دکتر نوبخت مورد تقاضاست.

7-اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با هدف کاهش قیمت مصرف کننده مدنظر جدی قرار گیرد.

8- مقررات حاکم بر تعرفه های گمرکی، مالیات بر درآمد، تعرفه های ترجیحی انرژی جهت کاهش قیمت تمام شده به نفع کل زنجیره شیر  و لبنیات مورد بازنگری قرار گیرد.

9 – توجه مسئولین محترم دولتی سازمانهای ذیربط را به کاهش فوق العاده قیمت جهانی شیر خام و به تبع آن محصولات لبنی در بازارهای جهانی و کاهش قدرت رقابت پذیری شرکت های داخلی در صادرات را جلبمی نمائیم.

در خاتمه با قدردانی از بذل توجه معاونت محترم اجرائی ریاست جمهوری برای پوشش افزایش 6 درصدی هزینه های دستمزد و سربار کارخانجات لبنی و علیرغم اعتقاد به حق قانونی صنایع لبنی برای برخورداری از اعمال آن در بهای فروش کالاهای خود، ولیکن با توجه به شرایط رکود حاکم بر صنعت و شرایط حاکم بر بازارهای مصرف جامعه پس از توافق هسته ای و کاهش قدرت خرید خانوار بر اساس گزارش بانک مرکزی، هر گونه افزایش قیمت  فرآورده های لبنی رابه صلاح اهالی صنعت ندانسته زیرا  موجبات رشد زیان انباشت شده شرکتهای تولیدی را فراهم خواهد ساخت. لذا توصیه می گردد کارخانجات لبنی در انتظار پیدایش چشم انداز دوران رونق پسا تحریم بمانند.
کد خبر 0b9a25efa83245919bb23f6163094ca8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =