کشاورزی> دبیرکل خانه کشاورز، کشت فرا سرزمینی را که از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، خوش‌خیالی خواند و تصریح کرد: در لایحه برنامه ششم به این مسائل توجه کافی نشده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری در بند 6 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌فرمایند تولیدات داخلی را به خارجی ترجیح دهیم.

وی با بیان اینکه نباید سطح زیر کشت اضافه شود، اظهارداشت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی حداقل باید یک تا 2 میلیون هکتار از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را کاهش دهیم.

کلانتری با اشاره به تولید همه نهاده‌های مورد نیاز در بخش کشاورزی در داخل کشور، تصریح کرد: متأسفانه هیچکدام از این تولیدات قابل رقابت با تولیدات خارجی نیست به طوریکه به شدت از نظر بهره‌وری از خارج عقب افتاده‌ایم.

دبیرکل خانه کشاورزی با اشاره به بروکراسی درون دولت اظهارداشت: این بروکراسی که در دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سیستم بانکی وجود دارد در امر تولید بازدارنده است.

وی با بیان اینکه موانع بروکراسی روز به روز بدتر می‌شود تصریح کرد: امنیت زمین هم از قبل بدتر شده چرا که الان مدعی دولت است و منابع طبیعی و زمین‌های مردم را جزء منابع ملی می‌داند.

وی افزود: از 124 میلیارد متر مکعب آب‌های تجدید پذیر کشور، این منابع به 88 میلیارد متر مکعب رسیده و چه بسا در آینده این رقم به کمتر از 80 میلیارد متر مکعب برسد.

کلانتری تصریح کرد: صدها هزار هکتار و شاید میلیون‌ها هکتار زمین بایر در کشور وجود دارد که زمانی این زمین‌ها آبی بوده و الان خشک شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی جزء سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است، اظهارداشت: اگر می‌خواهیم عضو WTO سازمان تجارت جهانی شویم آیا قوانین حاکم بر این سازمان حاکم بر قوانین داخل کشور است؟

وی بیان داشت: سازمان تجارت جهانی به شما می‌گوید واردات همه چیز آزاد است و حداکثر 12 درصد می‌توانید بر روی واردات تعرفه بگذارید و حتی اگر در کالایی هم 300 درصد خودکفا باشید باز هم حداکثر باید 5 درصد آن را وارد کنید بنابراین در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در شرایط که شما سیاست‌های تحمیلی سازمان تجارت جهانی را دارید آیا می‌توانید سیاست‌های تحمیلی کشور استراتژیک را به صورت موازی داشته باشید؟

وی افزود: بالاترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با قیمت ثابت بین سال‌های 51 تا 56 انجام شده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها تصریح کرد: با کاهش بارندگی‌ها خود به خود پوشش گیاهی نیز آسیب دیده است و بنابراین سوال من این است که برای 70 میلیون رأس دام سرگردان در مراتع چه کرده‌ایم و از آن طرف در عملکرد گوشت چیزی اتفاق افتاده است؟ و آیا اینها را در برنامه ششم توسعه دیده‌ایم؟

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه اولویت حفظ منابع طبیعی امروز بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: بخشی از آب از بارش تأمین می‌شود و بخشی از آب هم با توجه به پوشش گیاهی حفظ می‌شود.

وی افزود: تا چندی پیش گفته می‌شد که منابع تجدید پذیر آب 120 میلیارد متر مکعب است اما الان که گفته می‌شود این منابع 88 میلیارد متر مکعب است باید از وزیر نیرو قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه آب‌های تجدیدپذیر و خاک ارتباط مستقیم با حفظ پوشش گیاهی دارد، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که در لایحه برنامه ششم توجه کافی به این مسائل شده باشد.

وی با اشاره به جنگل‌های زاگرس که در حال از بین رفتن است، گفت: عدم وجود آب کافی و خاک مناسب دلیل این اتفاق است.

کلانتری بیان داشت: خوشبینانه نگریستن با واقعیت دو چیز متفاوت است و باید بگویم اگرچه اصراری که آقای حجتی وزیر جهاد برای حفظ و تقویت مکانیزاسیون کشاورزی کشور داشت قابل تقدیر است اما تقریباً هیچ عملکردی نداشته و در حد صفر بوده است و بقیه مسائل هم همین است.

وی با طرح این سوال که تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کجا دیده شده است، گفت: اگر دولت بخش خصوصی را تشویق کرد و به تعهداتش عمل نکرد، بخش خصوصی کجا باید برود و ضرر و زیانش را چه کسی باید جبران کند؟

وی افزود: امروز دولت برای کشاورز مجوز آب صادر می‌کند و از طرفی مجوز احداث باغ برای او صادر می‌شود و آن تولیدکننده و سرمایه‌گذار هم در صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری می‌کند اما فردا آن منطقه منابع آبی‌اش تمام می‌شود و آب شور می‌شود و همه سرمایه از بین می‌رود، چه کسی باید پاسخگوی این مسئله باشد؟

وی با اشاره به اینکه امنیت برای سرمایه‌گذاری در کشاورزی وجود ندارد، گفت: بیمه‌ها حاضر نیستند محصول کشاورز را بیمه کنند.

کلانتری اظهارداشت: کشت فراسرزمینی خوش‌خیالی است و خواهش می‌کنم روی کشت فراسرزمینی یک ذره هم فکر نکنیم.
کد خبر 0c4356ac04424cef9edd2a2e0d542ad5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسوی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    163 2
    این اظهار نظر کمی یا قسمتی دیکتاتور مآبانه هست """"کلانتری اظهارداشت: کشت فراسرزمینی خوش‌خیالی است و خواهش می‌کنم روی کشت فراسرزمینی یک ذره هم فکر نکنیم. -"""" سلام ممنون از آقای کلانتری بخاطر نظرات انتقادی بجا و صریح .ولی من توجیهات کافی برای کشت فراسرزمینی دارم اگه وقت بگذارند برای ایشان توضیح خواهم داد.