صنایع غذایی> شرکت آب‌های دماوند، به‌عنوان بنیان‌گذار صنعت آب بسته‌بندی در ایران با بیش از 40 سال سابقه (از سال 1352) یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان آب‌های بسته‌بندی کشور محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از سهام دماوند که به مدرن‌ترین خط تولید در خاورمیانه و آخرین تکنولوژی روز دنیا مجهز است، توسط شرکت فرانسوی دنون (Danone) خریداری شده و امروزه مدیریت شرکت دماوند بر عهده دنون است.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌و‌گویی است با میشل راسکائو، مدیر‌عامل شرکت آب‌های دماوند، درباره مشارکت دنون و دماوند در زمینه تولید آب بسته‌بندی در ایران. وی معتقد است: «دماوند از مأموریت شریک فرانسوی خود جهت تشویق مصرف‌کنندگان به نوشیدن مایعات سالم پیروی می‌کند.»

آقای راسکائو، کارخانه دماوند چه وجه تمایزی نسبت به دیگر تولیدکنندگان آب بسته‌بندی در کشور دارد؟

بیش از چهار دهه از عمر کارخانه آب بسته‌بندی دماوند و حضور محصولاتش در بازار ایران می‌گذرد. دماوند بنیان‌گذار این صنعت در ایران است و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آب آشامیدنی در ایران به شمار می‌آید. این شرکت همواره در تلاش بوده است تا نوآوری‌های مؤثری را در بخش‌های مختلف صنعت آب بسته‌بندی به بازار عرضه کند.

این کارخانه به پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید اروپایی، که به‌طور خاص ساخت کشورهای فرانسه و آلمان هستند، مجهز است. همچنین ما در حال حاضر توانسته‌ایم برای رفع نیاز مصرف‌کننده، محصولاتی متنوع، منحصربه‌فرد و باکیفیت به بازار عرضه کنیم و افتخار داریم که کامل‌ترین سبد محصولی آب آشامیدنی را در ایران تولید می‌کنیم.

نقش دنون در بهره‌گیری دماوند از مجهزترین آزمایشگاه‌های بررسی کیفیت آب آشامیدنی چیست؟

بگذارید پیش از هر چیز اضافه کنم شرکت فرانسوی دنون سرمایه‌گذار اصلی دماوند، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان صنایع غذایی و پیشرو در تولید آب‌های بسته‌بندی در جهان به شمار می‌رود. دنون، صاحب برندهای معروف آب در سراسر دنیا همچون اِویان Evian و وُلویک Volvic که هر دو بین‌المللی هستند،‌ حیاتHayat  و سیرما Sirma در ترکیه و آکواAqua  در اندونزی است.

این شرکت همواره می‌کوشد تا مصرف‌کنندگان را به نوشیدن مایعات سالم تشویق کند و در این زمینه، فعالیت‌های گسترده‌ای نیز انجام داده است. کارخانه دماوند با بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های بررسی کیفی آب بسته‌بندی، مجهزترین دستگاه‌های کنترل را در کشور داراست، به‌طوری که در این آزمایشگاه‌ در 50 مرتبه آزمایش کیفی روزانه، 124 فاکتور بر روی تمامی محصولات بررسی می‌شود که این سیستم در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

در واقع تولید محصولات دماوند با بهره‌گیری از سیستم میکروفیلتراسیون پیشرفته با عبور از شش مرحله مختلف، صورت می‌گیرد. همچنین برای انجام آزمایش‌ها تعدادی از نمونه محصولات نه تنها برای آزمایشگا‌ه‌های معتبر داخلی بلکه برای آزمایشگاه‌های دنون در فرانسه ارسال می‌شوند تا از انطباق نمونه‌های دماوند با تمامی استانداردهای ملی و جهانی اطمینان حاصل شود.

دنون در جهان فعالیت‌هایی در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف نوشیدن مایعات سالم و نقش آب در سلامتی انسان داشته است. آیا در این راستا تاکنون فعالیتی هم در ایران انجام شده است؟

بله؛ همان‌طور که اشاره شد، دماوند و دنون مأموریت خود را دعوت مردم به نوشیدن مایعات سالم می‌دانند و به همین منظور دماوند فرهنگ‌سازی مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده است. دماوند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های آب بسته‌بندی در ایران، همکاری‌هایی با انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور داشته که یکی از آن‌ها برگزاری همایش آب در سلامت و تغذیه با حضور متخصصان و پزشکان برجسته ایرانی و خارجی بوده است.

همچنین به‌منظور بالا بردن سطح آگاهی در ارتباط با مصرف آب و بیماری‌های کلیوی، حامی روز جهانی کلیه در ایران بوده و تحقیقات و فعالیت‌های دیگری نیز درباره مصرف آب ترتیب داده که نتایج آن نیز به‌صورت گزارش‌های رسمی در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط دماوند، فرهنگ مصرف آب در ایران چه شرایطی دارد؟

نتایج به‌دست‌آمده بر اساس تحقیق شرکت آب‌های دماوند، با عنوان «بررسی مصرف مایعات در جمعیت بزرگ‌سالان تهران» نشان می‌دهد که میزان متوسط مصرف مایعات در شهروندان تهرانی 1.9 لیتر در روز است که این میزان در زنان حدود نیم لیتر کمتر از مردان گزارش شد.

نکته قابل‌توجه دیگر در این تحقیق جایگاه نوشیدنی‌های شکردار و پرکالری در سبد غذایی افراد موردمطالعه بود، به‌طوری که طبق آمار به‌دست‌آمده از این مطالعه، 35 درصد افراد بیش از استانداردهای تعیین‌شده از سوی WHO در طول روز نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری مصرف می‌کنند.   

آیا با این آمار، می‌توان گفت که میزان مصرف آب در میان شهروندان تهرانی با استانداردهای جهانی فاصله دارد؟

دقیقاً. یکی دیگر از نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات دماوند اشاره به همین موضوع دارد که میزان مصرف مایعات در میان جامعه آماری این تحقیق با استانداردهای جهانی مصرف مایعات فاصله دارد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده 48 درصد از مردان و 50 درصد از زنان در مقايسه با توصيه‌هاى اداره ايمنى مواد غذايى كشورهاى اروپاي (EFSA)، روزانه كمتر از ميزان توصیه‌شده، مایعات مصرف مى‌كنند. این در حالی است که طبق توصیه‌ پزشکان هر فرد برای تأمین آب کافی بدن در روز باید دو لیتر مایعات بنوشد.

از قرار چندی پیش سازمان غذا و دارو از کارخانه دماوند بازدیدکرده است. همکاری مجموعه شما و نهادهای ذی‌ربط نظارتی در ایران چگونه است؟

دماوند همواره خود را موظف به تبعیت از نهادها و سازمان‌های مربوطه با صنعت آب بسته‌بندی در ایران مانند سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران می‌داند. چندی پیش در کارخانه دماوند میزبان آقای دکتر بهروز جنت مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو بودیم.

ایشان ضمن بازدید از کارخانه، تجهیزات آزمایشگاهی و خط تولید آب آشامیدنی دماوند تأکید کردند با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته نمونه‌های تولیدی موجود در انبار شرکت دماوند برای مصرف مطمئن هستند. همچنین دکتر جنت به لزوم حمایت از  چنین سرمایه‌گذاری‌هایی که یک سرمایه ملی به‌شمار می‌روند و متعلق به مردم ایران است، اشاره کردند.

منبع: فرصت امروز
کد خبر 0d3e07214b2a4e5d85c88a9eede3d409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =