۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
غذا و تغذیه> متخصصان با توجه به عوارض آلودگی هوا بر اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه تنفسی و ریه، راهکار مقابله از طریق تغذیه هدفمند را به خانواده ها توصیه می کنند.

تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض تنفسی و قلبی در مبتلایان به این بیماری ها، یک عامل اصلی در بروز بیماری های تنفسی و قلبی در افراد سالم نیز محسوب می شود.

هر فرد روزانه نزدیک به 22 هزار بار تنفس می کند و تقریباً به 15 کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.

سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می شود.

آلودگی هوا در قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به جا می گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می ماند.

توصیه های تغذیه در زمان آلودگی هوا

دکتر' قمرتاج خان بابایی' عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب و مصرف مواد غذایی مناسب را راهکاری برای کاهش عوارض آلودگی هوا بر سلامتی ذکر کرد و از تاثیر مفید مصرف میوه، سبزی تازه و شیر سخن گفت و افزود: میوه ها و سبزی تازه، از مواد غذایی بسیار مهم هستند که هنگام تشدید آلودگی هوا باید به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

خان بابایی توضیح داد: آنتی اکسیدان های موجود در انواع میوه و سبزی نقش حیاتی در سلامت ریه دارند.

وی ادامه داد: به طور خاص مصرف سیب، نارنگی، پرتقال، انار، انواع سبزی از قبیل سیر، پیاز، انواع کلم ها، گوجه فرنگی و کاهو توصیه می شود.

به گفته دکتر خان بابایی، مصرف منظم ماهی های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون هم می تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: شیر و لبنیات در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش بسیار ضروری است و بهتر است روزانه 3 تا 4لیوان شیر و لبنیات در برنامه غذایی گنجانده شود.

عوارض آلودگی هوا بر سلامتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض سوء آلودگی هوا بر سلامت گفت: هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه ها دشوارتر می شود، زیرا باید اکسیژن بیشتری را جذب و دی اکسید کربن بیشتری را دفع کند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی با بیان اینکه آلودگی هوا می تواند تهدید جدی برای سلامتی انسان باشد، اظهار کرد: آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به خصوص کودکان می شود .

به گفته وی، تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می شود.

خان بابایی ادامه داد: افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند قلبی و عروقی، بیماری های ریه، آلرژی، آسم، بیماری متابولیک و بیمارانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته اند، بیشتر و زودتر مستعد دریافت عوارض آلودگی هوا هستند.

خان بابایی توصیه کرد: این افراد از تردد و فعالیت در محیط های باز هنگام آلودگی هوا به خصوص در ساعات اوج ترافیک پرهیز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا در بروز انواع بیماری های غیرواگیر و انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه نقش موثری دارد.

تأثیرات آلودگی هوا بر کودکان

خان بابایی با بیان این که آلودگی هوا بیشترین تاثیر و تهدید جدی برسلامتی کودکان را دارد، اظهار کرد: آلودگی هوا ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد.

به گفته وی، کودکان به دلیل تعداد تنفس بیشتری نسبت به بزرگسالان و همچنین قد کوتاه تر، بیشتر در معرض آلودگی سطحی هوای محیطی قرار می گیرند.

فوق تخصص بیماری های ریه و آسم کودکان اضافه کرد: کودکان همچنین به دلیل فعالیت جسمانی و سوخت و ساز بیشتر، مستعد ابتلا به بیماری های ریوی و عفونت های ریوی هستند.

وی توصیه کرد: انجام فعالیت های بدنی و ورزش به علت افزایش تعداد تنفس، آلودگی بیشتری را وارد سیستم تنفسی و ریه می کند و در نتیجه، عوارض آلودگی هوا در کودکان شدیدتر خواهد بود.

وی ادامه داد: خانواده ها سعی کنند در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد، با مراقبت جدی از کودکان سعی کنند از تردد در محیط های باز، محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنند و از فعالیت یا بازی کودکان در محیط های باز و پارک ها ممانعت به عمل آورند.

منبع:ایرنا
کد خبر 0d6f6905a15948109f5bfb3200905695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =