مواد غذایی> معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه باید لاشه‌های سبک‌تر مرغ در سبد غذایی خانوار جا بیفتد، گفت: طرحی توسط دامپزشکی برای کاهش طول دوره پرورش و وزن مرغ آماده شده که اجرای آن به تدریج آغاز خواهد شد.

بحث استفاده از هورمون در پرورش مرغ را شایعه‌ای بی اساس عنوان کرد و اظهارداشت: هر از گاهی افراد غیرمتخصص به این موضوع دامن می‌زنند و تاوان این اظهار نظرات را تولیدکنندگان می‌پردازند.

وی با بیان اینکه اظهارنظرات غیرکارشناسی تصور ذهنی مردم را منفی می‌کند، اضافه کرد: بنده به عنوان متولی بخش، وجود هرگونه هورمون در پرورش مرغ را تکذیب می‌کنم.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای افزایش بازدهی مرغ‌های صنعتی، عنوان کرد: به‌گزینی‌هایی براساس نسل‌های متمادی به صورت مستمر در دنیا در حال انجام است که این به‌گزینی‌ها منجر به این می‌شود که مرغ‌ها و سویه‌هایی که قابلیت رشد بالاتری دارند در هر نسل انتخاب شوند.

رکنی افزود: در نتیجه این امر هر نسلی که در پرورش طیور جلوتر می‌رویم شرایط رشد به سمت بهتر شدن پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار این موضوع، استانداردهایی برای پرورش  تعریف شده که شرایط مطلوب را برای تولید ایجاد کند. به عنوان مثال، چه درجه حرارتی برای محیط پرورش لازم است، چه میزان رطوبت و چه فضای نوری مناسب آن است و چه رفتاری باید با این پرنده داشت که بهترین بازده و عملکرد را از خود نشان دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی، کلیه موارد فوق را در داشتن واحدهای صنعتی مرغ‌هایی که بازده تولیدشان بالاست موثر دانست و افزود: به عبارت دیگر، این مرغ‌ها نسبت به مرغ‌های بومی در مقطع زمانی کوتاه‌تری پرورش پیدا می‌کنند، سرعت رشد آن‌ها بالاتر و ضریب تبدیل غذایی‌شان بهتر است.

رکنی اضافه کرد: مرغ‌ بومی در پروسه زمانی ۳ تا ۴ ماه به وزن حدود ۲ کیلوگرم می‌رسند، این در حالی است که مرغ صنعتی در پروسه‌ای کمتر از ۴۰ روز به وزن بالای ۲ کیلوگرم می‌رسد.

بهترین وزن مرغ مصرفی چقدر است؟


وی با اشاره به توصیه دولت برای مصرف مرغ‌های با وزن کمتر، اظهارداشت: هرچه لاشه مرغ سنگین‌تر می‌شود و وزن آن بالاتر می‌رود پس از مدتی میزان انباشت چربی در آن افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا مصرف کنندگانی که مرغ می‌خرند انتظار خرید پروتئین دارند نه چربی.

رکنی، چربی را به عنوان ماده‌ای مضر برای سلامتی خواند و گفت: ما اعتقاد داریم مرغ‌های پرورشی باید وزن مناسبی داشته باشند که میزان انباشت چربی در آن‌ها کاهش یابد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که بهترین وزن برای مرغ‌های مصرفی چه وزنی است؟ افزود: وزنی که در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

رکنی، متوسط وزن لاشه مورد استفاده در کشورهای اروپایی را یک کیلو و ۲۰۰ گرم اعلام کرد و اظهارداشت: در عراق این میزان بین یک کیلو و ۴۰۰ گرم تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم و در افغانستان یک کیلوگرم است. ‌‌

‌وی با اشاره به اینکه گوشت مرغ با وزن کمتر  تردتر و کیفی‌تر است و در پرورش این مرغ‌ها ضریب تبدیل غذایی بهبود می‌یابد، گفت: مرغ‌های سنگین وزن دان بیشتری مصرف می‌کنند و واحد خوراکی که مصرف می‌شود به ازای هر واحد گوشت تولیدی بالا می‌رود؛ بنابراین مصرف نهاده‌ها و هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند که این به صلاح کشور نیست.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته ضریب تبدیل غذایی حدودا ۱.۵ تا ۱.۶ دارند، اضافه کرد: این عدد در ایران حدود ۲ و گاهی نیز بیشتر از آن است که این نشان دهنده آن است که بخش زیادی از دانی که  مرغ مصرف می‌کند صرف اضافه وزن آن می‌شود.

‌‌رکنی افزود: به اعنقاد ما، سیر مصرف مرغ در جامعه باید به سمتی پیش برود که  لاشه‌های سبک‌تر مرغ در سبد غذایی خانوار ایرانی جا بیفتد.

طرح محدود کردن طول دوره پرورش و کاهش وزن مرغ


وی، جا افتادن موضوع فوق در جامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: علاوه بر این سازمان دامپزشکی باید محدودیت‌هایی را در پرورش مرغ اعمال کند که به تدریج میانگین وزن زمان کشتار کاهش یابد.

رکنی با اشاره به طرح دامپزشکی در این زمینه اضافه کرد: براساس این طرح طول دوره پرورش محدود می‌شود تا وزن انتهای دوره سبک‌تر باشد در این میان ما نیز از این طرح حمایت می‌کنیم تا عملیاتی شود چراکه اجرای این طرح به نفع مصرف‌کننده، تولیدکننده و منافع ملی است و در جهت تحقق کیفی‌تر کردن تولیدات نیز موثر است، ضمن اینکه سبب کاهش مصرف نهاده‌های دامی می‌شود.

‌‌‌معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه طرح مذکور آماده شده و اجرای آن به تدریج در برخی استان‌ها به شکل پایلوت آغاز خواهد شد، اظهارامیدواری کرد: این طرح در سطح کشور عملیاتی شود.

رکنی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح مذکور در سال‌جاری آغاز می‌شود، گفت: امیدوار هستیم این اتفاق رخ دهد چرا که این موضوع به نفع همه است.


منبع:مهر
کد خبر 0e698334498846d59839b867493d6c7b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =