خانه کشاورز و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ملل متحد، به‌منظور حمایت و احقاق حقوق شهروندی روستاییان و کشاورزان تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.


قائم‌مقام خانه کشاورز با اعلام این خبر گفت: روستاییان و کشاورزان از یارانه‌های زندگی شهری و رفاه شهروندی محروم هستند و با انعکاس این موضوع در چهارمین کنگره خانه کشاورز، حقوق شهروندی روستاییان مورد توجه وزارت راه، مسکن و شهرسازی، تعدادی دیگر از سازمان‌ها و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ملل متحد قرار گرفته است.

عنایت‌ا... بیابانی با بیان اینکه حقوق شهروندی، مصوبه‌ای است که بعد از انقلاب اسلامی برای محروم‌ترین افراد در نظر گرفته شده است، افزود: حقوق شهروندی باید از روستا به شهر می‌آمد، به عبارتی باید نخست روستاییان که کم‌درآمدترین مردم هستند، از این حقوق استفاده می‌کردند.

وی ساخت راه شوسه و امکانات حمل و نقل محصولات کشاورزی به شهر را از نیازها و حقوق این اقشار نام برد و خاطرنشان کرد: توجه به حقوق شهروندی در جامعه روستایی و کشاورزان، رغبت مهاجرت به شهرها را کم و فعالیت کشاورزی را اقتصادی می‌کند.

قائم‌مقام خانه کشاورز ادامه داد: در این تفاهم‌نامه، همه دیدگاه‌های حقوق بشری مانند انتقال تجربیات و اطلاعات تخصصی کشاورزی، حمایت‌های سازمان ملل برای توانمندسازی کشاورزان در راستای تولید بهتر و تأمین امنیت غذایی دیده شده است.

بیابانی اظهار امیدواری کرد، خانه کشاورز که با سازمان فائو در ارتباط است، با پیوستن و همکاری با کمیسیون حقوق بشر اسلامی ملل متحد نیز به جایگاهی برای تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات در حوزه کشاورزی و حمایت‌های دوجانبه تبدیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت‌های کمیسیون حقوق بشر اسلامی ملل متحد بر اساس این تفاهم‌نامه شامل حال اعضای خانه کشاورز می‌شود و یا همه کشاورزان، تصریح کرد: دفاع از حقوق حقه کشاورزان در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و انسانی در بند (5) اساسنامه خانه کشاورز آمده است و همه کشاورزان می‌توانند از این حمایت برخوردار شوند.

سخنرانی زن کشاورز ایرانی در دفاع از حقوق بشر

بنابراین گزارش، در این نشست که در خانه کشاورز برگزار شد، محمد حسن ضیایی فر، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی به جنبه های گوناگون حقوق بشر از جمله حق بر غذا و امنیت غذایی تاکید کرد و سپس نازنین قائم مقامی، کتابدار مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد به قرائت متن پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز حقوق بشر پرداخت.

بر پایه این گزارش، سپس چند سخنران از جامعه دانشگاهی و تولید کنندگان محصولات کشاورزی از جمله عفت رییسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران که در این آیین به نمایندگی از جامعه کشاورزی سخنرانی کرد، به موضوع چرخه تولید سالم کشاورزی، توسعه پایدار، اقتصاد سبز برای اقتصاد پایدار، تامین غذا در جهان و نقش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اشاره کرد. رییسی در این نشست، برقراری عادلانه حقوق کشاورزان به ویژه حقوق زنان کشاورز ایران را نیز در جمع اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز و نمایندگان کمیسیون حقوق بشر اسلامی متذکر شد.

در بین سخنرانان از جامعه دانشگاهی نیز نسرین مصفا، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به موضوع گرسنگی در جهان و اینکه حق بر غذا حق شناخته شده ای است، اشاره کرد و گفت: در کنفرانس رم بر امنیت غذایی، اهمیت اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی و سایر اسناد بین المللی پرداخت و بر رابطه فقر و امنیت غذایی، مخاصمات مسلحانه، عدم دسترسی به غذا یا غذای کافی و مغذی و نقش دولت ها، سازمان های بین دولتی، شرکت های خصوصی و جامعه مدنی در فراهم آوری امنیت غذایی تاکید شد.

منبع:ایانا
کد خبر 0e756f0611af408b89b664e6b538cff7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =